این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۳۵۹-۳۷۶
عنوان فارسی
تحلیل سهم نقاط حادثه خیز در تصادفات کشور
چکیده فارسی مقاله
تصادفات رانندگی و خسارات ناشی از آن وضعیت نگران کنندهای را در بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله در کشور ما ایجاد کرده است. امروزه با افزایش حجم ترافیک و تقاضا برای جابجایی از یک سو و فراوانی آمار سوانح ترافیکی از سوی دیگر، لزوم بررسی عوامل مؤثر بر وقوع سوانح ترافیکی را بیش از پیش نمایان میسازد. هدف از پژوهش حاضر
بررسی
سهم نقاط حادثه خیز در تصادفات کشور میباشد. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و بر حسب ماهیت و روش اجرا، توصیفی
–
تحلیلی و استنباطی و از نوع کیفی است. در این تحقیق از روش پیمایشی برای بررسی سهم نقاط حادثهخیز در تصادفات کل کشور استفاده شده است.
جامعه آماری این پژوهش تمام تصادفات رخ داده در نقاط شناسایی شده حادثه خیز شامل معابر درون و برون شهری کل کشور در 10ماهه سال 1402 میباشد.
ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق با استفاده از اطلاعات ثبت شده در فرم کام کروکیهای ترسیم شده تصادفات، توسط افسران کارشناس تصادفات و همچنین بر اساس تحلیلهای انجام شده و ارسالی از پلیس راهور و پلیس راه سرتاسر کشور به پلیس راهور فراجا با استفاده از نرمافزار اکسل انجام پذیرفت.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که در معابر درون شهری کشور 3 درصد و در معابر برون شهری 5 درصد از تصادفات و تلفات سوانح ترافیکی در نقاط حادثه خیز شناسایی شده رخ داده است که در مقایسه با دیگر عوامل مؤثر در بروز حوادث ترافیکی همچون خطای انسانی وزن کمتری دارد.
با توجه به دادههای به دست آمده و سهم 4 درصدی نقاط حادثه خیز در سوانح ترافیکی کشور، پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر سازمانهای دخیل در ترافیک میبایست ضمن پیگیری رفع نقاط حادثهخیز نسبت به شناسایی سایر عوامل مؤثر در وقوع و افزایش سوانح ترافیکی با هدف مدیریت و پیشگیری از آن اقدام نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقاط حادثه خیز،تصادفات،کشور،
عنوان انگلیسی
Analysis of the Share of Accident Prone Areas in the Country's Accidents
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Traffic accidents and the resulting damages have created a worrying situation in many countries. Today, with the increase in the volume of traffic and the demand for movement one hand and the frequency of traffic accident statistics on the other hand, the need to investigate factors affecting the occurrence of traffic accidents becomes more apparent. The aim current research is to investigate the share of accident-prone spots in the country's accidents. According to the purpose, it is practical, and according nature and method of implementation, it is descriptive-analytical and inferential and of a qualitative type. In this research, a survey method was used to investigate the share of accident-prone point’s accidents of the whole country. The statistical population of this research is all the accidents that occurred identified accident-prone areas of the country in 10 months of 1402. The data collection tool in this research was done using information recorded in sketches drawn using Excel software. 3% of accidents and fatalities in the country's inner-city roads and 5% in country's suburban roads have been identified accident-prone areas, which has a lower weight compared other factors affecting the occurrence of traffic accidents such as human error. According obtained data and the 4% share of accident-prone points in the country's traffic accidents, the traffic police and other organizations involved in traffic should pursue elimination of accident-prone points rather than identifying other effective factors occurrence and increase of traffic accidents with aim of preventing them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نقاط حادثه خیز,تصادفات,کشور
نویسندگان مقاله
مجید حق شناس |
دانش آموخته دکتری، گروه علوم پایه و مهندسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
محمدباقر سلیمی |
استادیار، گروه عملیات ترافیک، دانشگاه جامع علوم انتظامی امین، تهران، ایران
سجاد امیری |
دانش آموخته دکتری، گروه علوم پایه و مهندسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_205244_c60fe548371c90eb5dba19271a27683d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات