این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۳۱
عنوان فارسی
روابط ساختاری قلدری سایبری با رفتارهای پرخطر در نوجوانان با نقش میانجی نشخوار خشم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نوجوانی مرحله رشدی منحصر به فردی است که در طی آن چالشهای سلامت روان و اختلالات روانشناختی بسیاری آشکار میشوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری قلدری سایبری با رفتارهای پرخطر در نوجوانان با نقش میانجی نشخوار خشم انجام شد.
روش: جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه اول و دوم شهر بوشهر بودند که در بازه زمانی دی الی اسفند ماه سال تحصیلی 1404-1403 بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند، و از بین لیست مدارس مقاطع متوسطه اول و دوم منطقه یک شهرستان بوشهر تعداد 4 مدرسه برگزیده و از هر کدام 2 کلاس به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامههای قلدری سایبری (CBVEQ)، پرسشنامه رفتار پرخطر، تکانشی و خود مخرب (RISQ)، و مقیاس نشخوار خشم (ARS)، بوده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار آماری SmartPLS 4 و SPSS-27 استفاده شد.
یافته: نتایج نشان داد که قلدری سایبری اثر مستقیم معنادار بر نشخوار خشم (0/36) و رفتارهای پرخطر (0/44) داشت. همچنین، نشخوار خشم اثر مستقیم مثبت و معناداری بر رفتارهای پرخطر (0/47) داشت. به علاوه، اثر غیرمستقیم قلدری سایبری بر رفتارهای پرخطر از طریق متغیر میانجی نشخوار خشم معنادار بود (0/17).
نتیجهگیری: به طور کلی، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین، شناسایی و مداخله در عوامل روانشناختی میانجیگر مانند نشخوار خشم در طراحی برنامههای پیشگیری جهت کاهش رفتارهای پرخطر اهمیت فراوانی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای پرخطر،قلدری سایبری،نشخوار خشم،نوجوانان،
عنوان انگلیسی
Structural Modeling of Cyberbullying and Risk Behaviors in Adolescents through the Mediation of Anger Rumination
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Adolescence is a unique developmental stage, during which many mental health challenges and psychological disorders emerge. This study aimed to examine the structural relationships between cyberbullying and risky behaviors in adolescents, with the mediating role of anger rumination.
Methods: The design of this study is quantitative in nature. The research method is descriptive-correlational and was conducted through structural equation modeling. The population consisted of middle and high school students in Bushehr city during January to March in the academic year 2024-2025 .Participants were selected through a multistage cluster sampling method. From the list of middle and high schools in District 1, four schools were chosen, and two classes were randomly selected from each school. The research instruments included the Cyber-Bullying/Victimization Experiences Questionnaire (CBVEQ), Risky, Impulsive and Self-Destructive Behavior Questionnaire (RISQ), and Anger Rumination Scale (ARS). Descriptive statistics and structural equation modeling (SEM) were used in SPSS-27 and SmartPLS 4 software to analyze the data.
Results: The results indicated that cyberbullying had a significant direct effect on anger rumination (0/36) and a significant direct effect on risk behaviors (0/44). Anger rumination had a significant positive direct effect on risk behaviors (0/47). Furthermore, the indirect effect of cyberbullying on risky behaviors through the mediating variable of anger rumination was found to be significant (0/17).
Conclusion: The research model exhibits a good fit. These results underscore the importance of teaching self-regulation and emotional management skills to adolescents who engage in cyberbullying. Training in these skills can enhance the mental health of adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رفتارهای پرخطر,قلدری سایبری,نشخوار خشم,نوجوانان
نویسندگان مقاله
زهرا سعیدی |
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
اسماعیل سلیمانی |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jcp.semnan.ac.ir/article_9853_d9ccf1a91737cb4a156fb9b3cf97c612.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات