این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۲-۲۶
عنوان فارسی
پیشبینی صفات شخصیت مرزی بر اساس آسیب کودکی با میانجیگری عملکرد انعکاسی و طرحوارههای هیجانی در دانشجویان آزاد اسلامی واحد کرج
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شخصیت مرزی یک اختلال روانی پیچیده است که با بیثباتی در روابط بین فردی همراه است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی صفات شخصیت مرزی بر اساس آسیب کودکی با میانجیگری عملکرد انعکاسی و طرحوارههای هیجانی در دانشجویان آزاد اسلامی واحد کرج بود.
روش کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی (رشته حسابداری، مدیریت، زبان خارجی، معماری) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال ۱۴۰۳ بود. از میان آن ها با توجه به معیار های ورود به پژوهش به روش نمونهگیری دردسترس ۳۱۸ تن انتخاب شدند و در نهایت اطلاعات ۲۹۸ تن مورد تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه صفات اسکیزوتایپال فرم ب" (Schizotypal Trait Questionnaire-B form)، "پرسشنامه آسیب کودکی" (Childhood Trauma Questionnaire)، "پرسشنامه عملکرد انعکاسی" (Reflective Functioning Questionnaire) و "فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای هیجانی" (Short Form of Emotional Schemas Questionnaire) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش نسبت روایی محتوا و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازهگیری شد. دادهها با نرمافزار اس پی اس اس نسخه ۲۵ و آموس نسخه ۲۵ تحلیل شدند.
یافتهها: آسیب کودکی (۳۷۶/۰=β) طرحوارههای هیجانی را پیشبینی میکند. آسیب کودکی (۴۳۴/۰-=β) عملکرد انعکاسی را پیشبینی میکند. طرحواره های هیجانی (۳۹۵/۰=β) صفات شخصیت مرزی را پیشبینی میکند. عملکرد انعکاسی (۲۶۷/۰-=β) صفات شخصیت مرزی را پیشبینی میکند. آسیب کودکی (۳۰۷/۰=β) صفات شخصیت مرزی را پیشبینی میکند. عملکرد انعکاسی (۱۱۶/۰=β) و طرحوارههای هیجانی (۱۴۸/۰=β) در رابطه با آسیب کودکی و صفات شخصیت مرزی نقش میانجی ایفا میکند.
نتیجه گیری: مولفه آسیب کودکی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بواسطه عملکرد انعکاسی و طرحواره های هیجانی، صفات شخصیت مرزی را پیش بینی می کند. لذا پیشنهاد می شود که در محیط های آموزشی از جمله مدارس، روانشناسان با ارائه گروه درمانی و برگزاری کارگاه های متناسب برای والدین و کودکان، منجر به ارتقای سلامت روان نسل آینده بشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صفات شخصیت مرزی، آسیب کودکی، عملکرد انعکاسی، طرحوارههای هیجانی.
عنوان انگلیسی
Prediction of Borderline Personality Trait Based on Childhood Trauma with the Mediation of Reflective Functioning and Emotional Schemas in Azad Islamic Students of Karaj Branch
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Borderline personality is a complex mental disorder associated with instability in interpersonal relationships. The aim of the present study was to predict borderline personality trait based on childhood trauma with the mediation of reflective functioning and emotional schemas in Islamic Azad students of Karaj branch.
Methods: The research method was descriptive-correlation type. The statistical population of this research was the undergraduate students (accounting, management, foreign language, architecture) of Islamic Azad University, Karaj branch in 2023. Among them, according to the criteria for entering the research, 318 people were selected by random and convenience sampling method, and finally the information of 298 people was analysed. To collect data from the demographic questionnaire, "Schizotypal Trait Questionnaire-B form", “Childhood Trauma Questionnaire”, "Reflective Functioning Questionnaire" and the "Short Form of Emotional Schemas Questionnaire" was used. The validity of the instruments was measured by using the content validity ratio method and reliability by calculating the Cronbach's alpha coefficient SPSS. 25 and Amos .25 were analysed.
Results: Childhood trauma (β=0.376) predict emotional schemas. Childhood trauma (β=0.434) predicts reflective functioning. Emotional schemas (β=0.395) predict borderline personality trait. Reflective functioning (β=0.267) predicts borderline personality. childhood trauma (β=0.307) predict borderline personality. Reflective functioning (β=0.116) and emotional schemas (β=0.148) play a mediating role in relation to childhood trauma and borderline personality trait.
Conclusion: The component of childhood trauma directly and indirectly predicts borderline personality trait through reflective functioning and emotional schemas. Therefore, it is suggested that in educational environments, including schools, psychologists lead to the improvement of the mental health of the future generation by providing group therapy and holding suitable workshops for parents and children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Borderline Personality Trait, Childhood Trauma, Reflective Functioning, Emotional Schemas.
نویسندگان مقاله
مهدیه شفقی امام | Mahdieh Shafaghi Omam
Departmant of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
فاطمه محمدی شیر محله | Fatemeh Mohammadi Shirmahaleh
Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
صادق تقی لو | Sadegh Taghilu
Department of Psychology, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran
واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی،آستارا، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2314-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات