این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱-۴

عنوان فارسی پرامپت ‌نویسی در آموزش پزشکی: بستری برای تحول یادگیری و تعامل هوشمند
چکیده فارسی مقاله
سردبیر گرامی
تحولات فناورانه در دهه گذشته، موجب دگرگونی بنیادین در عرصه آموزش شده است. در این میان، مدل‌های زبانی بزرگ (Large Language Models) یا (LLMs) مانند ChatGPT، با توانایی درک و تولید زبان طبیعی، چشم‌اندازهای نوینی را برای یادگیری تعاملی و شخصی‌سازی‌شده گشوده‌اند (1). آموزش پزشکی، با ماهیتی پیچیده، میان‌رشته‌ای و نیازمند تعامل مستمر، یکی از بسترهایی است که می‌تواند از ظرفیت‌های این مدل‌ها بهره‌مند شود. با این حال، بهره‌برداری موثر از LLM، مستلزم مهارتی نوپدید به نام «پرامپت‌نویسی» است. پرامپت‌نویسی به معنای طراحی دقیق، هدفمند و ساختارمند ورودی‌هایی است که بتوانند بیشینه بازدهی و دقت پاسخ‌دهی مدل‌های زبانی را تضمین کنند (2). پرامپت‌نویسی نه تنها یک مهارت فنی، بلکه نوعی توانایی شناختی و آموزشی محسوب می‌شود که درک عمیق از اهداف یادگیری، زبان تخصصی، ساختار آموزش و نیز توانمندی‌های مدل‌های زبانی را ایجاب می‌کند (3).
در زمینه آموزش پزشکی، پرامپت‌نویسی می‌تواند نقش کلیدی در طراحی سناریوهای بالینی، تمرین مهارت‌های ارتباطی، آزمون‌های تشخیصی و تقویت تفکر انتقادی ایفا کند. به‌عنوان مثال؛ دانشجوی پزشکی می‌تواند با تدوین یک پرامپت مناسب، از مدل زبانی بخواهد سناریویی واقعی از مدیریت یک بیمار مبتلا به درد قفسه سینه ارائه دهد، سپس مراحل تصمیم‌گیری بالینی را گام‌ به‌گام تحلیل کند. پرامپت‌نویسی عبارت است از طراحی هدفمند، دقیق و ساختارمند ورودی‌هایی برای مدل‌های زبانی با هدف دریافت خروجی متناسب. این مهارت در واقع تلفیقی از دانش موضوعی، توانایی زبانی و آگاهی از نحوه پردازش زبان توسط مدل‌های هوش مصنوعی است. در آموزش پزشکی، پرامپت‌نویسی باید با حساسیت علمی، دقت مفهومی و آگاهی بالینی همراه باشد (4).
در این زمینه، پرامپت‌ها نه‌تنها باید از اصطلاحات تخصصی پزشکی بهره بگیرند، بلکه باید ساختاری آموزشی داشته باشند که به درک مفاهیم، تمرین مهارت‌های تصمیم‌گیری بالینی و شبیه‌سازی موقعیت‌های بالینی کمک کنند. به‌طور مثال، پرامپت «یک بیمار با علائم هایپرتیروئیدیسم به شما مراجعه کرده؛ چگونه تشخیص را تایید و درمان را آغاز می‌کنید؟» نسبت به پرامپت کلی «هایپرتیروئیدیسم را توضیح بده» دارای ارزش آموزشی بالاتری است، زیرا زمینه‌سازی، نقش و هدف را با دقت مشخص می‌کند. برای نوشتن یک پرامپت موثر در آموزش پزشکی، رعایت راهبردهای زیر توصیه می‌شود:1- تعیین دقیق هدف آموزشی: ابتدا باید مشخص شود هدف از تعامل با مدل چیست؟ یادگیری یک مفهوم؟ تحلیل یک سناریو؟ تمرین تصمیم‌گیری؟2 - زمینه‌سازی کافی: مدل‌های زبانی بدون زمینه مناسب دچار خطا می‌شوند. 3- مشخص کردن قالب پاسخ: در بسیاری موارد، اگر بخواهیم مدل پاسخ را به ‌شکل جدول، فهرست، یا در حد ۲۰۰ واژه ارائه دهد، باید آن را ذکر کنیم. 4- آزمون و بازبینی: پرامپت‌ها باید مورد آزمون قرار گیرند. اگر پاسخ مدل با انتظار همخوانی نداشت، بازنویسی پرامپت ضروری است. 5- ارائه دستورالعمل صریح: نوع پاسخ یا قالب مورد انتظار را  ذکر کنیم(5). طراحی پرامپتی که بتواند خروجی دقیق، علمی و کاربردی ارائه دهد نیازمند تمرین، بازخورد و اصلاح مداوم است. این امر برای مدرسان یا دانشجویان تازه‌کار ممکن است زمان‌بر و گیج‌کننده باشد (6).
پرامپت نویسی ابزار قدرتمندی است که می‌تواند نقش مکمل مدرس و بیمار را در آموزش پزشکی ایفا کند. با آموزش هدفمند این مهارت، می‌توان از مدل‌های زبانی برای یادگیری شخصی‌سازی‌شده، تمرین مهارت‌های بالینی و ارتقای آموزش پزشکی بهره‌مند شد. آموزش‌دهندگان باید ابزارهای آموزشی نوین را بپذیرند و با استفاده از آن‌ها کیفیت آموزش و مشارکت دانشجویان را افزایش دهند. هوش مصنوعی یک تکنولوژی گذرا نیست. کسانی که از پذیرش آن سر باز می‌زنند، از مسیر یادگیری آینده عقب خواهند ماند. آینده آموزش پزشکی نیازمند ادغام خلاقانه این فناوری‌ها با رویکردهای سنتی و ارزشی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکی، مهندسی پرامپت، هوش مصنوعی

عنوان انگلیسی Prompt Engineering in Medical Education: A Platform for Transforming Learning and Intelligent Interaction
چکیده انگلیسی مقاله
To Dear Editor
Technological advancements over the past decade have led to a fundamental transformation in the education domain. Among these, large language models (LLMs) such as ChatGPT with their ability to comprehend and generate natural language have opened new horizons for interactive and personalized learning (1).
Medical education, by its very nature complex, interdisciplinary, and requiring continuous interaction is one of the most suitable fields to benefit from the capabilities of these models. However, the effective utilization of LLMs necessitates a newly emerging skill known as prompt engineering. Prompt engineering refers to the deliberate, purposeful, and structured design of inputs that can maximize the efficiency and accuracy of language model outputs (2). This skill is not only a technical competence but also a cognitive and pedagogical capability that requires deep understanding of learning objectives, domain-specific language, instructional design, and the functional capacities of language models (3).
In the context of medical education, prompt engineering can play a pivotal role in designing clinical scenarios, practicing communication skills, generating diagnostic tests, and enhancing critical thinking. For instance, a medical student may, by crafting a well-structured prompt, ask a language model to present a realistic scenario for managing a patient with chest pain and subsequently analyze each step of clinical decision-making. Prompt engineering is thus the purposeful, precise, and structured design of inputs to language models with the aim of eliciting output. This skill integrates domain knowledge, linguistic competence, and awareness of how Artificial Intelligence models process language. In medical education, prompt engineering must be carried out with scientific sensitivity, conceptual precision, and clinical awareness (4).
In this regard, prompts must not only utilize specialized medical terminology but also follow an instructional structure that facilitates conceptual understanding, practice of clinical decision-making skills, and the simulation of real-life medical situations. For example, a prompt such as, “A patient presents with signs of hyperthyroidism; how would you confirm the diagnosis and initiate treatment?” holds greater educational value compared to a general prompt like, “Explain hyperthyroidism,” as the former clearly establishes context, role, and objective. To craft an effective prompt in medical education, the following strategies are recommended:
1) Clearly define the educational objective: It must first be determined what the intended outcome of the interaction with the model is conceptual learning, scenario analysis, or decision-making practice. 2) Provide adequate contextualization: Language models tend to make errors when given insufficient context.
3) Specify the response format: In many cases, if the desired output should be in the form of a table, a list, or a 200-word explanation, this should be explicitly stated. 4) Test and revise: Prompts should be tested for effectiveness. If the model’s response does not align with expectations, prompt revision is necessary. 5) Issue clear instructions: Specific guidance should be provided regarding the expected response style or format (5).Designing prompts that yield precise, scientifically grounded, and practical outputs requires sustained practice, feedback, and continuous refinement. This process may be time-consuming and confusing for novice instructors or students (6).
Prompt engineering is a powerful tool that can serve as a pedagogical complement to both instructors and patients in medical education. Through intentional training in this skill, language models can be leveraged for personalized learning, clinical skills practice, and enhancement of medical education.
Educators must embrace innovative educational tools and use them to enhance teaching quality and student engagement. Artificial intelligence is not a fleeting trend; those who resist its adoption risk falling behind in the trajectory of future learning. The future of medical education demands the creative integration of such technologies with traditional and value-based approaches.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Artificial Intelligence, Medical Education, Prompt Engineering

نویسندگان مقاله فیروزه فیروزه چیان | Firoozeh Firoozehchian
Department of Midwifery, Zeinab (P.B.U.H) School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب (س)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-253-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
نوع مقاله منتشر شده نامه به سردبیر
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات