این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۳۱-۱۴۰

عنوان فارسی شناخت اجتماعی در اختلال نافرمانی مقابله‌ای: مروری روایتی از نظریه ذهن و بازشناسی هیجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD) یکی از شایع‌ترین اختلالات برون‌سازی در کودکان و نوجوانان است و از جمله اختلالاتی است که بیشترین میزان تشخیص را در مراکز درمانی روان‌شناسی و روان‌پزشکی دارد. این اختلال با الگوی مکرر و پایدار از خلق خشمگین/ تحریک‌پذیر، رفتار ستیزه‌جو/ مقابله‌ای و کینه‌توزی شناخته می‌شود. شناخت اجتماعی به توانایی درک و پردازش اطلاعات اجتماعی و همچنین پیش‌بینی و درک رفتارهای دیگران اطلاق می‌شود. در سال‌های اخیر، شناخت اجتماعی به یکی از حوزه‌های مورد توجه در رشد و اختلالات کودکی تبدیل شده است. هدف این مقاله، بررسی پژوهش‌های انجام‌شده درباره عملکردهای شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به ODD است. نتیجه‌گیری: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کودکان دارای ODD  اغلب دچار نقص در نظریه ذهن، بازشناسی هیجان، تفسیر هیجان‌ها و سایر حوزه‌های شناخت اجتماعی هستند. این نارسایی‌ها می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی در بروز مشکلات رفتاری و تعاملات اجتماعی مختل‌کننده، نقش داشته باشند. درک بهتر این ابعاد می‌تواند به طراحی مداخلات مؤثر برای توانمندسازی کودکان، پیشگیری از بروز اختلال و کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای کمک کند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات رفتاری کودکان، ادراک، روابط بین‌فردی

عنوان انگلیسی Social Cognition (with Emphasis on Theory of Mind and Emotion Recognition) in Children with Oppositional Defiant Disorder: A Narrative Review
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Oppositional Defiant Disorder (ODD) is one of the most common externalizing disorders in children and adolescents and is one of the most frequently diagnosed psychiatric conditions in psychological and psychiatric treatment settings. It is characterized by a recurrent and persistent pattern of angry/irritable mood, argumentative/defiant behavior, and vindictiveness. Social cognition refers to the ability to understand and process social information, as well as to predict and comprehend the behaviors of others. In recent years, social cognition has attracted attention in the field of child development and disorders. This article aims to review the research conducted on the social cognitive functions in children with ODD. Conclusion: Research indicates that children with ODD often exhibit deficits in theory of mind, emotion recognition, interpretation, and other domains of social cognition. These impairments can significantly contribute to behavioral difficulties and problematic social interactions. A better understanding of these aspects can aid in the development of effective interventions to empower children, prevent disorders, and reduce symptoms of oppositional defiant disorder in these children.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child Behavior Disorders, Perception, Interpersonal Relations

نویسندگان مقاله شیما پژوهی نیا | shima pajouhinia
Psychological Department, Education and Psychology Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

یلدا ابویسانی | yalda abavisani
Counseling Department, Education and Psychology Faculty, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران

بهنود بهمنش | behnood behmanesh
Counseling Department, Faculty of Human Sciences, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-48-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات