این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۷۶-۸۶
عنوان فارسی
نقش اخلاق حرفهای در ارتقاء اشتراکگذاری دانش و نوآوری در محیط یادگیری تلفیقی
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
مباحث اخلاق حرفهای، اشتراک گذاری دانش و عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی از مهمترین موضوعات در نهادهای آموزشی میباشد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل نقش اخلاق حرفهای بر اشتراکگذاری دانش با نقش میانجی عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی است.
روش:
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت داده کمی و از نظر شیوهی اجرا توصیفی_تحلیلی و از نوع همبستگی میباشد. تعداد 297 نفر نمونه از جامعه معلمان ابتدایی ناحیه 1 همدان که از محیط یادگیری تلفیقی استفاده میکنند، به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور سنجش علمکرد نوآورانه از پرسشنامهی جیمز، سنجش اخلاق حرفهای از پرسشنامهی کادوزیر و جهت ارزیابی اشتراک گذاری دانش از پرسشنامهی هوی استفاده شد. جهت تحلیل از آزمون همبستگی پیرسون، ماتریس همبستگی، آزمون سوبل، برازش مدل و تحلیل مسیر ازطریق مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار
SPSS
(نسخه21 ) و
Smart
PLS
صورت گرفت.
یافته ها:
نتایج نشان دادند که بین اخلاق حرفهای و اشتراکگذاری دانش در محیط یادگیری تلفیقی رابطه مستقیم وجود دارد. اخلاق حرفهای به طور مستقیم به میزان 48 % بر اشتراکگذاری دانش تأثیر میگذارد، اخلاق حرفهای به میزان 40 % بر عملکرد نوآورانه اثرگذار است و عملکرد نوآورانه به میزان 40 % متغیر اشتراکگذاری دانش را تبیین میکند، همچنین اخلاق حرفهای بر اشتراکگذاری دانش به طور غیرمستقیم و با نقش میانجی عملکرد نوآورانه به میزان 16 % تأثیر میگذارد.
نتیجهگیری
: با توجه به نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر هرچه میزان اخلاق حرفهای معلمان مناسبتر باشد، اشتراکگذاری دانش و عملکرد نوآورانه در محیطهای یادگیری تلفیقی نیز افزایش مییابد. سازمان های آموزشی رسمی و غیررسمی در محیط یادگیری تلفیقی می توانند جهت ارتقاء اشتراکگذاری دانش و نوآوری خود از نتایج این پژوهش استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، اشتراک گذاری دانش، عملکرد نوآورانه، محیط های یادگیری تلفیقی
عنوان انگلیسی
The Role of Professional Ethics in Enhancing Knowledge Sharing and Innovation in Blended Learning Environments
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Professional ethics, knowledge sharing, and innovative performance are among the most critical topics in educational institutions, particularly within blended learning environments. The present study aims to analyze the role of professional ethics in knowledge sharing, with innovative performance as a mediating factor, in a blended learning context.
Method:
This research is applied in purpose, quantitative in data nature, and descriptive-analytical in execution, utilizing a correlational design. A sample of 297 primary school teachers from District 1 of Hamadan, Iran, who utilize blended learning environments, was selected through cluster sampling. Innovative performance was assessed using James’s questionnaire, professional ethics was evaluated with Kaduzir’s questionnaire, and knowledge sharing was measured using Ho’s questionnaire. Data analysis involved Pearson correlation tests, correlation matrices, the Sobel test, model fit evaluation, and path analysis through structural equation modeling (SEM), conducted using SPSS (version 21) and SmartPLS software.
Results:
The results revealed a direct relationship between professional ethics and knowledge sharing in blended learning environments. Professional ethics directly accounted for 48% of the variance in knowledge sharing. Additionally, professional ethics influenced innovative performance by 40%, while innovative performance explained 40% of the variance in knowledge sharing. Indirectly, professional ethics impacted knowledge sharing through the mediating role of innovative performance, contributing 16% to the effect.
Conclusion:
Based on the findings, higher levels of professional ethics among teachers correspond to increased knowledge sharing and innovative performance in blended learning environments. Both formal and informal educational organizations operating in blended learning contexts can leverage these results to enhance knowledge sharing and innovation
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional Ethics, Knowledge sharing, Innovative Performance, Blended Learning Environments
نویسندگان مقاله
مهسا محققی | Mahsa Mohagheghi
M.A. in Educational Technology, Faculty of Literature and Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
دانش آموختۀکارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
حسین مرادی مخلص | Hossein Moradimokhles
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
اکبر مومنی راد | Akbar Momeni Rad
Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-408-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات