این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۸، شماره ۷۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین الگوی گرایش به مصرف مواد مخدر در دختران نوجوان شهر اصفهان: نقش تفکر انتقادی، سواد رسانه‌ای و جامعه‌پذیری با میانجی‌گری نگرش به مواد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دوران نوجوانی از مهمترین و بحرانی­ترین دوران زندگی می‌باشد که به عنوان دوره گذار از کودکی به بزرگسالی با مخاطرات بسیار از جمله اعتیاد مواجه است. هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی گرایش به مصرف مواد مخدر بر اساس تفکر انتقادی، سواد رسانه­ای و جامعه‌پذیری با میانجیگری نگرش به مواد مخدر در نوجوانان دختر شهر اصفهان انجام شد. روش: روش مطالعه توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. از میان نوجوانان دختر 13 تا 18 سال شهر اصفهان، 300 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش میزان گرایش به اعتیاد (1388)، مهارت­های تفکر انتقادی ریکتس (2003)، جامعه‌پذیری رالف کتز (1988)، سواد رسانه­ای فلسفی (1393) و نگرش نسبت به اعتیاد نظری (2000) بود. به منظور تحلیل مدل پژوهش از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS24  استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل حاصل از نتایج داده‌ها نشان داد که تفکر انتقادی بر گرایش به مصرف مواد مخدر اثر مستقیم معناداری داشت و نگرش به مصرف مواد مخدر در تاثیر تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای بر گرایش به اعتیاد نقش میانجی معناداری داشت. نتیجه گیری: طبق نتایج با ارتقاء تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای می‌توان با ایجاد نگرش منفی‌تر نسبت به مصرف مواد مخدر، گرایش به مصرف مواد را در نوجوانان کاهش داد. بنابراین پیشنهاد می‌شود سیستم‌های آموزشی در راستای بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای نوجوانان گام برداشته تا زمینه تغییر نگرش و گرایش آنان به مصرف مواد مخدر فراهم گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، جامعه پذیری، سواد رسانه‌ای، گرایش و نگرش به مصرف مواد مخدر، نوجوانان دختر.

عنوان انگلیسی Explaining the Pattern of Tendency Towards Drug Use in Adolescent Girls in Isfahan: The Role of Critical Thinking, Media Literacy, and Socialization Mediated by Attitude Towards Drugs
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: Adolescence is one of the most important and critical periods of life, serving as a transitional phase from childhood to adulthood, facing many risks including addiction. Aim: The present study aimed to explain the model of tendency towards drug use based on critical thinking, media literacy, and socialization, mediated by attitudes towards drugs in adolescent girls in Isfahan. Method: The study employed a descriptive-correlational method of structural equations. Among 13 to 18-year-old adolescent girls in Isfahan, 300 were selected using convenience sampling. The instruments used in this research included the Addiction Tendency Assessment Questionnaire (2009), Ricketts Critical Thinking Skills (2003), Ralph Katz Socialization (1988), Philosophical Media Literacy (2014), and Nazari's Attitude Towards Addiction (2000). Structural equation modeling using AMOS24 software was employed to analyze the research model. Findings: The analysis of the data results showed that critical thinking had a significant direct effect on the tendency towards drug use, and attitudes towards drug use played a significant mediating role in the effect of critical thinking and media literacy on the tendency towards addiction. Conclusion: According to the results, by enhancing critical thinking and media literacy, the tendency towards drug use in adolescents can be reduced by creating a more negative attitude towards drug use. Therefore, it is suggested that educational systems take steps to improve adolescents' critical thinking and media literacy skills to provide the groundwork for changing their attitudes and tendencies towards drug use.
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical thinking, socialization, media literacy, attitudes and perceptions towards drug use, adolescent girls.

نویسندگان مقاله فاطمه بیک لو | Fatemeh Beiklou
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology
گروه روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

حسینعلی مهرابی کوشکی | Hossein Ali Mehrabi Koshki
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology
گروه روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-305-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات