این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد کشاورزی و توسعه، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱-۳۰

عنوان فارسی تحلیل اقتصادی مسائل بازاریابی مرکبات در استان فارس
چکیده فارسی مقاله در این مطالعه، با استفاده از اطلاعات به‌دست آمده از طریق تکمیل پرسش‌نامه و مصاحبه حضوری با گروهی از تولیدکنندگان مرکبات (پرتقال، نارنگی و لیموشیرین) درشهرستان‌های جهرم و داراب (استان فارس) و همچنین گروهی از خرده‌فروشان، عمده‌فروشان و میدان‌داران، مفاهیم و کلیات بازاریابی بررسی شد. مهم‌ترین خدمات بازاریابی شامل بسته‌بندی اولیه و حمل و نقل است. در دو مسیر بازاریابی برای پرتقال، سهم تولیدکننده از قیمت پرداختی مصرف‌کننده کمتر از یک سوم به دست آمد. این رقم برای نارنگی 20-30 درصـد و بـرای لیمـوشیـرین نیز 43 درصد بـرآورد شـد. همچنیـن مشـخص گردیـد قیمت خرده‌فروشی در مقایسه با سایر عوامل در ایجاد حاشیه بازاریابی نقش بیشتری دارد.
طبقه بندی JEL : M31، Q13
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی،مرکبات،پرتقال،نارنگی،لیموشیرین،استان فارس،

عنوان انگلیسی Analysis of Citrus Marketing in Fars Province
چکیده انگلیسی مقاله This study investigates concepts and issues of marketing using data obtained from questionnaire completed among producers of citrus (Orange, Tangerine, Limon) in Jahrom and Darab regions (Fars province) as well as using information obtained from retailers, wholesalers and brokers. Primary packing and transportation are main marketing services. Orange producers' share of price paid by consumers in two paths is less than one-third and the corresponding share for tangerine and sweet lemon producers are 20-30 and 43 percent respectively. It was also found that retailer price plays a more significant role than other factors in marketing margin.

JEL Classification: M31، Q13

Keywords:
Marketing, Citrus, Orange, Tangerine, Limon, Fars Province
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازاریابی,مرکبات,پرتقال,نارنگی,لیموشیرین,استان فارس

نویسندگان مقاله حمید محمدی |


زکریا فرج‏زاده |


وحید دهباشی |


ایمان شهرکی |



نشانی اینترنتی http://aead.agri-peri.ac.ir/article_58921_2a46d7079fffd06fa87bc5de11d77cbd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات