این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۱-۳۰

عنوان فارسی نقش میانجی اعتیاد به بازی‌های آنلاین در رابطه خشم و خلاقیت بدخواهانه در نوجوانان با نشانه‌های اختلال نارسایی توجه‌-بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی اعتیاد به بازی‌های آنلاین در رابطه میان خشم و خلاقیت بدخواهانه در نوجوانان با نشانه‌های اختلال نارسایی توجه‌-بیش‌فعالی بود. روش پژوهش توصیفی‌-همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دارای نشانه‌های اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی مقطع متوسطه دوم ناحیه 1 شهر رشت در سال تحصیلی 1403-1402 بود که به روش هدفمند، 240 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سیاهه علائم مرضی کودکان (CSI-4) گادو و همکاران (1984)، مقیاس رفتار خلاقیت بدخواهانه (MCBS) هاو و همکاران (2016)، سیاهه خشم و پرخاشگری کودکان (ChIA) نیلسون و فینچ (2000)، و سیاهه اعتیاد به بازی‌های آنلاین (OGAI) وانگ و چانگ (2002) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج ضرایب اثرات مستقیم نشان داد که خشم اثر مستقیم و معناداری بر خلاقیت بدخواهانه و اعتیاد به بازی‌های آنلاین داشت و اعتیاد به بازی‌های آنلاین نیز اثر مستقیم و معناداری بر خلاقیت بدخواهانه داشت (01/0>p). نتایج آزمون بوت‌استرپ بیانگر اثر غیرمستقیم خشم بر خلاقیت بدخواهانه با میانجی‌گری اعتیاد به بازی‌های آنلاین بود (05/0>p). نتایج این پژوهش نشان داد افزایش خشم در افزایش خلاقیت بدخواهانه نقش دارد؛ همچنین این رابطه توسط اعتیاد به بازی‌های آنلاین میانجی‌گری می‌شود. درواقع می‌توان بیان کرد اعتیاد به بازی‌های آنلاین و خشم می‌توانند تبیین‌کننده خلاقیت بدخواهانه باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خشم، خلاقیت بدخواهانه، اعتیاد به بازی‌های آنلاین، نوجوانان.

عنوان انگلیسی The mediating role of online games addiction in the relationship between anger and malevolent creativity in adolescents with symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to determine the mediating role of online game addiction in the relationship between anger and malevolent creativity among adolescents with symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). A descriptive-correlational design using Structural Equation Modeling (SEM) was employed. The statistical population consisted of all secondary school students in district 1 of Rasht, Iran, exhibiting ADHD symptoms during the 2022-2023 academic year. A purposive sampling technique was selected for 240 participants. Data were collected using the Child Symptom lnventory-4 (CSI-4; Gadow et al., 1984), the Malevolent Creativity Behavior Scale (MCBS; Hao et al., 2016), the Children’s Inventory of Anger (ChIA; Nelson & Finch, 2000), and the Online Games Addiction Questionnaire (OGAI; Whang & Chang, 2002). Data analysis utilized SEM. The final model demonstrated a good fit. Results indicated significant positive direct effects of anger on both malevolent creativity and online games addiction, and a significant positive direct effect of online games addiction on malevolent creativity (P < 0.01). Bootstrap analysis confirmed the mediating role of online game addiction in the relationship between anger and malevolent creativity (P < 0.05). Findings suggest that increased anger significantly contributes to increased malevolent creativity, and this relationship is mediated by online game addiction. Therefore, online game addiction and anger may be predictive factors for malevolent creativity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anger, Malevolent Creativity, Online Games Addiction, Adolescents.

نویسندگان مقاله غزاله نهاوندی | Ghazale Nahavandi
M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
کارشناس ارشد روان‌‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

اشکان ناصح | Ashkan Naseh
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

عباسعلی حسین‌خانزاده | Abbas Ali Hosseinkhanzadeh
Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12795-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات