این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۲
عنوان فارسی
برنامه ریزی براساس محوریت شخص به عنوان شیوه نوین آموزش مهارت های زندگی به افراد با کمتوانیذهنی: مطالعه مروری نظاممند
چکیده فارسی مقاله
مهارتهای زندگی مولفه ای است که همه افراد با کمتوان
ذهنی برای دستیابی به آن با دشواری و چالش هایی مواجه هستند. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، معرفی برنامه ریزی برای افراد با کم توانی دهنی براساس محوریت شخص جهت آموزش مهارت های زندگی به آنان می باشد. بررسی داده ها در پژوهش حاضر به صورت مروری نظام مند انجام گرفت. روش شناسی آن نیز مبتنی بر گردآوری، طبقه بندی و خلاصه کردن یافته های مقالات علمی پژوهشی مرتبط با برنامه ریزی براساس محوریت شخصی از سالهای 1999 تا 2024 برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی گوگل اسکالر، الزویر، ابسکو، اسپرینگر، پروکواست، اریک، ایبوکی با کلید واژههای برنامهریزی، آموزش، مهارتهای زندگی، افراد کمتوانی ذهنی بودند. که در جستجوی اولیه 31 مقاله قابل مرور و بررسی انتخاب شدند. که از بین آنها 8 مقاله به دلیل تکراری بودن و دارای همپوشانی با موضوع، 8 مقاله به دلیل غیرقابل استناد بودن و گزارش کوتاه حذف و در نهایت 15 مقاله انتخاب شدند. از بین 31 مقاله یافت شده براساس کلید واژه های مشخص شده تعداد 15 مقاله قابل مرور و بررسی بود که در زمینه علل و روش های ارزیابی و نحوه تدوین برنامه برنامهریزی براساس محوریت شخص مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تجارب بالینی حا کی از آن است که تدوین پروتکل برنامهریزی براساس محوریت شخص به عنوان شیوه
نوین
برای آموزش مهارت های زندگی به افراد با کم توانی ذهنی ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه ریزی براساس محوریت شخص، افراد با کم توانیذهنی، شیوه نوین، مهارت های زندگی.
عنوان انگلیسی
Person-centered planning as a new method of teaching life skills to people with intellectual disabilities: A systemic review study
چکیده انگلیسی مقاله
Life skills are a component that all people with intellectual disabilities face difficulties and challenges in achieving. Therefore, the purpose of the present study is to introduce person-centered planning for people with intellectual disabilities to teach them life skills. The data analysis in the present study was conducted as a systematic review. Its methodology was also based on collecting, classifying, and summarizing the findings of scientific research articles related to person-centered planning from 1999 to 2024, taken from the databases of Google Scholar, Elsevier, Ebasco, Springer, ProQuest, ERIC, and Ibuki, with the keywords of planning, education, life skills, and people with intellectual disabilities. In the initial search, 31 articles were selected for review. Out of 31 articles, 8 were deleted due to being repetitive and overlapping with the topic, 8 were deleted due to being uncitable and short reports, and 15 articles were selected. Out of 31 articles found based on the specified keywords, 15 articles were reviewable and were used in the context of causes and methods of assessment and how to develop a person-centered planning program. The results showed that clinical experiences indicate that creating a person-centered planning protocol is necessary as a new method for teaching life skills to people with intellectual disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Person-Centered Planning, People with Intellectual Disabilities, New Method, Life Skills.
نویسندگان مقاله
قاسم نوروزی | Ghasem Norouzi
Associate Professor, Department of Psychology and Education of Individuals with Special Needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
مریم ارفع | Maryam Arfa
PhD Student in Psychology and Education of Exceptional Children, Department of Psychology and Education of Individuals with Special Needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12677-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده
مروری سیستماتیک
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات