این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۶۳-۷۲

عنوان فارسی نقش میانجی ذهنی سازی در رابطه مکانیزم‌های دفاعی و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ذهنی­سازی در رابطه مکانیزم­های دفاعی و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل­یابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی 18 تا 24 سال دانشگاه­های آزاد سطح شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403 بود. از این جامعه تعداد 410 نفر به روش نمونه­گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابرازهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک­های دفاعی (DSQ) اندروز و همکاران (1993)، مقیاس خطرپذیری (RS) زاده محمدی و احمدآبادی (1387) و پرسشنامه ذهنی­سازی (MQ) فوناگی و همکاران (1998) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل داده­ها استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشا دهندۀ معناداری اثرمستقیم مکانیزم­های دفاعی و ذهنی­سازی بر گرایش به رفتارهای پرخطر بود (01/0>P). همچنین نتایج بیانگر معناداری اثر غیرمستقیم مکانیزم­های دفاعی رشدیافته و رشدنایافته (05/0<P) و عدم معناداری مکانیزم­های دفاعی روان­آزرده (05/0<P) بر گرایش به رفتارهای پرخطر با میانجی­گری ذهنی­سازی بود. این نتایج نشان می­دهد که ذهنی­سازی با توجه به نقش مکانیزم­های دفاعی می­تواند تبیین­کننده گرایش به رفتارهای پرخطر دانشجویان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهنی­سازی، مکانیزم ­های دفاعی، گرایش به رفتارهای پرخطر.

عنوان انگلیسی The mediating role of mentalization in the relationship between defense mechanisms and tendency towards risky behaviors in university students
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate the mediating role of mentalization in the relationship between defense mechanisms and the tendency to risky behaviors in students. The research method was descriptive-correlational structural modeling. The statistical population included undergraduate students aged 18 to 24 years at Tehran's Azad University in the academic year 2023-2024. From this population, 410 people were selected as samples using the available sampling method. The research instruments included the Defense Styles Questionnaire (DSQ) by Andrews et al. (1993), the Risk-taking Scale (RS) by Zadeh Mohammadi and Ahmadabadi (2008), and the Mentalization Questionnaire (MQ) by Fonagy et al. (1998). Structural equation analysis was used to analyze the data. The results indicated a favorable fit of the research model. The results indicated a significant direct effect of defense mechanisms and mentalization on the tendency to risky behaviors (P<0.01). The results also indicated a significant indirect effect of mature and immature defense mechanisms (P<0.05) and a non-significant effect of neurotic defense mechanisms (P>0.05) on the tendency to risky behaviors mediated by mentalization (P=0.001). These results indicate that mentalization, considering the role of defense mechanisms, can explain the tendency to risky behaviors of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mentalization, Defense Mechanisms, Tendency to Risky Behaviors.

نویسندگان مقاله منصوره بهزادی نژاد | Mansoureh Behzadi Nejad
Department of Psychology, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran.
گروه روانشناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.

سمیه رباط میلی | Somayeh Robat Mili
Department of Health and Welfare Governance, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه حکمرانی سلامت و رفاه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

حمید خانیپور | Hamid Khanipour
Department of Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-13012-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات