این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۷۳-۸۲

عنوان فارسی تبیین روابط علی بین سبک‌های دلبستگی و قلدری سایبری براساس نقش میانجی‌گر صفات تاریک شخصیت در کاربران نوجوان شبکه‌های اجتماعی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی صفات تاریک شخصیت در رابطه بین سبک‌های دلبستگی و قلدری سایبری در کاربران نوجوان شبکه­های اجتماعی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول و دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. به روش نمونه­گیری خوشه­ای مرحله­ای نمونه­ای به تعداد 400 نفر انتخاب و پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تجربه قلدری- قربانی سایبری (CBVEQ، آنتونیادو و همکاران، 2016)، مقیاس تجدید نظر شده دلبستگی بزرگسال (RAAS، کالینز و رید، 1990) و مقیاس سه صفت شخصیت تاریک (DTDDS، جانسون و وبستر، 2010) بودند. داده­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافته­ها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن و دوسوگرا به صورت مستقیم قادر به پیش­بینی قلدری سایبری بودند  (۰01/۰p‹). همچنین سبک­های دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا توانستند به صورت غیرمستقیم و از طریق صفات تاریک شخصیت، قلدری سایبری را پیش­بینی کنند (۰01/۰p‹). این نتایج نشان می­دهد که سبک‌های دلبستگی با توجه به نقش مهم صفات تاریک شخصیت می­توانند تبیین‌کننده قلدری سایبری در کاربران نوجوان باشند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه­های کاهش قلدری سایبری ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های دلبستگی، صفات تاریک شخصیت، قلدری سایبری.

عنوان انگلیسی Explaining the causal relationships between attachment styles and cyberbullying based on the mediating role of dark personality traits in adolescent social media users
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted to examine the mediating role of dark personality traits in the relationship between attachment styles and cyberbullying among adolescent social media users. The present study was a descriptive-correlational research of the structural equation model type. The statistical population included all male and female students in Tehran's first and second stages of secondary education during the academic year 2023-2024. A cluster sampling method was employed to select 400 individuals who completed the questionnaires. The tools used in this research included the Cyberbullying- Victimization Experience Questionnaire (CBVEQ, Antoniadou et al., 2016), the Revised Adult Attachment Scale (RAAS, Collins & Read, 1990), and the Dark Triad Personality Traits Scale (DTDDS, Jonason & Webster, 2010). Data were analyzed using a structural equation model. The results of the structural equation model indicated a good fit for the model. The findings showed that secure and ambivalent attachment styles directly predicted cyberbullying (p<0.01). Additionally, secure, avoidant, and ambivalent attachment styles were able to indirectly predict cyberbullying through dark personality traits (p<0.01). These results suggest that attachment styles, considering the significant role of dark personality traits, can elucidate cyberbullying among adolescent users. Therefore, paying attention to these factors and their interactions in programs aimed at reducing cyberbullying is essential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment Styles, Dark Personality Traits, Cyberbullying.

نویسندگان مقاله فروزش سلامی | Foroozesh Salami
Ph.D. Student of Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

فرهاد جمهری | Farhad Jomehri
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba&apos;i University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

بیتا نصرالهی | Bita Nasrollahi
Assistant Professor, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روان­شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

ربابه نوری | Robabeh Noury
Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12601-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات