این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۸۳-۹۲
عنوان فارسی
پیش بینی تاب آوری تحصیلی براساس سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجان های تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی
رابطه سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجانهای تحصیلی با تابآوری تحصیلی بود.
روش پژوهش حاضر توصیفی
–
همبستگی بود
.
جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاههای شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400 -1401 با جمعیت 34676 نفر بود و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 400 نفر انتخاب شد. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای سواد رسانهای فلسفی (1393) (
MLQ
)
، تفکر نوآورانه مواد و همکاران (2021) (
IT
Q
)، تنظیم هیجانهای تحصیلی
پکران و همکاران (2002)
(
AEQ
)
و تابآوری تحصیلی
ساموئلز (2004)
(
A
RQ
) بود. روش تحلیل پژوهش، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش هم زمان بود. یافته ها نشان داد که بین سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجانهای تحصیلی با تابآوری تحصیلی ارتباط معنی داری وجود دارد (01/0
p<
). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سواد رسانهای، تفکر نوآورانه و تنظیم هیجانهای تحصیلی به ترتیب 33، 49 و 18 از واریانس تابآوری تحصیلی را تبیین میکنند (01/0
p<
). با توجه به یافتههای پژوهش می توان نتیجه گرفت که تنظیم هیجانهای تحصیلی، سواد رسانهای و تفکر نوآورانه در پیش بینی تابآوری تحصیلی در دانشجویان نقش اساسی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابآوری تحصیلی، تفکر نوآورانه، تنظیم هیجانهای تحصیلی، سواد رسانهای.
عنوان انگلیسی
Predicting Academic Resilience based on Media Literacy, Innovative Thinking and Regulation of Academic Emotions
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to predict academic resilience based on media literacy, innovative thinking, and academic emotion regulation. The present research method was descriptive-correlational. The statistical population included all the students of the universities of Kermanshah in the academic year 1401-1400, with a population of 34676 people, and 400 people were selected using random cluster sampling. The tools of this research included Philosophical Media Literacy Questionnaires (2013, MLQ), innovative thinking of Maad et al. (2021, ITQ), Pekrun et al. (2002, AEQ), and academic resilience of Samuels (2004, ARQ). The research analysis method was Pearson correlation and regression analysis using the same time method. The findings showed that there is a significant relationship between media literacy, innovative thinking, and regulation of academic emotions with academic resilience (p<0.01). Also, the results of the regression analysis showed that media literacy, innovative thinking, and regulation of academic emotions explain 0.33, 0.49, and 0.18 percent of the variance of academic resilience, respectively (p<0.01). According to the findings of the research, it can be concluded that the regulation of academic emotions, media literacy, and innovative thinking play an essential role in predicting academic resilience in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Resilience, Innovative Thinking, Regulation of Academic Emotions, Media Literacy.
نویسندگان مقاله
بهنوش آتش زر | Behnoosh Atashzar
Ph.D student in Counseling, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
عبدالله شفیع آبادی | Abdollah Shafiabadi
Professor, Department of Counseling, Tehran Branch, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
استاد مشاوره، گروه مشاوره، واحد تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
رحیم حمیدی پور | Rahim Hamidipour
Assistant Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran.
استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12137-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات