این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۱۳-۱۲۲

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دو زبانه با اختلال خواندن
چکیده فارسی مقاله

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانش­آموزان دوزبانه با اختلال خواندن انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پایه سوم دو زبانه دارای اختلال خواندن بود که در سال تحصیلی 1403-1402 در شهر اهواز مشغول به تحصیل بودند. به روش هدفمند نمونه­ای 45 نفره انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه به طور تصادفی گمارده شدند. با استفاده از چک­لیست نشانگان نارساخوانی (RLDL) سلیمی­تیموری (1386)، آزمون خواندن و نارساخوانی «نما» (RDT-NEMA) کرمی­نوری و مرادی (1384)، آزمون گام به گام جمع بندی توالی شنیداری (PASAT) دیری و همکاران (1991) و آزمون رنگ-واژه استروپ (Stroop Test)  ریدلی استروپ (1935) اقدام به جمع­آوری داده­ها شد. در تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو مداخله بر عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی تاثیر معنادار دارند و این تاثیر در طول زمان پابرجا است (01/0>p). بین اثربخشی مداخله توانبخشی شناختی و مداخله یکپارچگی حسی-حرکتی در عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانش­آموزان تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<p). بنابراین، تقویت عوامل اساسی شناختی و حسی با استفاده از توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی- حرکتی در سال­های اولیه تحصیل می­تواند رویکردی موثر در بهبود کارکردهای اجرایی و اختلال خواندن دانش­آموزان باشد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله دوزبانگی، توانبخشی­ شناختی، اختلال خواندن، عملکرد خواندن، کارکردهای اجرایی، یکپارچگی حسی-حرکتی.

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation and Sensory Integration Exercises on Reading Performance and Executive Functions of Bilingual Students with Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the effectiveness of cognitive rehabilitation and sensory integration exercises on reading function and executive functions of bilingual students with dyslexia. The research design was quasi-experimental with a pretest-posttest and control group and a two-month follow-up stage. The statistical population included the bilingual primary school students with dyslexia who were referred to the Learning Disabilities Centers in Ahvaz city in 2023-2024. The sample size included 45 students selected by the convenience method who were randomly divided into two experimental and Control groups. Data collection tools were the Dyslexia Symptom Checklist (RLDL), SalimiTeymouri (2003), Reading & Dyslexia Test "NEMA" (RDT-NEMA), KaramiNooi & Moadi (2008), Paced Auditory Serial Addition Test (PASAT), Deari et al (1977), and Stroop Color–Word Test (Stroop Test), Reidly Stroop  (1935). After training the experimental groups, a post-test was performed, and after two months, a follow-up stage was performed to assess the stability of the training. Repeated measures analysis of variance was used in data analysis. The results showed that cognitive rehabilitation intervention and sensory integration exercises were effective in reading function and executive functions (p<0.01). There was no significant difference between the effectiveness of cognitive rehabilitation intervention and the sensory integration exercises in reading function and executive functions (p<0.05). Therefore, strengthening basic cognitive and sensory factors using cognitive rehabilitation and sensory-motor integration in the early years of education can be an effective approach in improving executive functions and treating dyslexic students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bilingualism, Cognitive Rehabilitation, Dyslexia, Reading Function, Executive Functions, Sensory Integration Exercises.

نویسندگان مقاله فاطمه غلامی | Fatemeh Gholami
Master&apos;s degree graduate, Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
دانش­ آموخته کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.

سعید مشتاقی | Saeed Moshtaghi
Assistant Professor, Department of Psychology, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12737-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات