این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۷۱-۱۸۰
عنوان فارسی
تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی توانمندسازی والدگری مبتنی بر تجربه زیسته مادران با سابقه بدرفتاری در کودکی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش تدوین و امکانسنجی بسته آموزشی توانمندسازی والدگری بر خودکارآمدی والدگری مادران با سابقه بدرفتاری در کودکی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری مادران با سابقه بدرفتاری در کودکی، دارای فرزند مشغول به تحصیل دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 شهر اصفهان بود. تعداد 30 مادر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای خودکارآمدی والدگری (
PSAM
، دومکا و همکاران، 1996) و ترومای دوران کودکی (
CTQ
، برنستاین و همکاران، 2003) بود. گروه آزمایش بسته آموزشی توانمندسازی والدگری را در 10 جلسه 60 دقیقهای دریافت نمودند، اما گروه گواه تا پایان پژوهش مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بسته آموزشی توانمندسازی والدگری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، باعث افزایش معنادار خودکارآمدی والدگری مادران با سابقه بدرفتاری در کودکی در پسآزمون و پیگیری شد (001/0>
p
). همچنین تعامل معنادار گروه×زمان نشاندهنده اثربخشی پایدار مداخله بود.
بنابراین میتوان از این بسته آموزشی بهعنوان مداخله روانشناختی مؤثر در قالب برنامههای ارتقاء سلامت خانواده استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بدرفتاری در کودکی، توانمندسازی والدگری، خودکارآمدی والدگری، بسته آموزشی.
عنوان انگلیسی
Development and validation of a parenting empowerment training package based on the lived experience of mothers with a history of childhood abuse
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to develop and evaluate the feasibility of a parenting empowerment training package to enhance parenting self-efficacy among mothers with a history of childhood maltreatment. The study employed a quasi-experimental design with pretest-posttest and control groups, including a two-month follow-up. The population consisted of mothers with a history of childhood maltreatment who had children enrolled in elementary schools in Isfahan during the 2023–2024 academic year. Thirty mothers were purposively sampled and randomly assigned to experimental and control groups. The research instruments included the Parenting Self-Agency Measure (PSAM; Dumka et al., 1996) and the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ; Bernstein et al., 2003). The experimental group received the parenting empowerment training package over ten 60-minute sessions, while the control group received no intervention until the end of the study. Data were analyzed using repeated measures ANOVA. Findings indicated that the training package significantly increased parenting self-efficacy in the experimental group compared to the control group at both posttest and follow-up (p<0.001). Additionally, a significant group×time interaction demonstrated the sustained effectiveness of the intervention. Therefore, this training package can be used as an effective psychological intervention within family health promotion programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Childhood Maltreatment, Parenting Empowerment, Parenting Self-Efficacy, Training Package.
نویسندگان مقاله
نفیسه مظاهری | Nafiseh Mazaheri
Ph.D Candidate, Department of Counseling, Kho.C., Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران.
محمد مسعود دیاریان | Mohammad Masoud Dayarian
Department of Counseling, Kho.C., Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran.
گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران.
محمود شریفی اصفهانی | Mahmood Sharifi Esfahani
Department of Counseling, Kho.C., Islamic Azad University, Khomeinishahr, Iran.
گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-13170-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات