این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۱۸۱-۱۹۰
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فراتشخیصی یکپارچه-نگر بر نگرانی از تصویر بدن نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر
مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر بر نگرانی از تصویر بدن نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.
روش پژوهش نیمهآزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه
کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود.
جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعهکننده به مراکز مشاوره در منطقه 3 شهر تهران در سال 1402-1401 بود. حجم نمونه شامل 45 نفر (هر گروه 15 نفر) بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه جایگذاری شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی (
BICI
) لیتلتون و همکاران (2005) بود. گروه درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی 8 جلسه 2 ساعته و گروه درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر نیز 12 جلسه یک ساعته مداخله دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت میانگین پیشآزمون
هر دو مولفه نگرانی از تصویر بدن
با پسآزمون و پیگیری معنادار است (05/0>
P
) ولی بین پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<
P
). همچنین نتایج نشان داد برای هر دو مولفه تفاوت گروههای آزمایش با گروه گواه معنادار است (05/0>
P
) ولی بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<
P
).
نتایج بیانگر این بود که هر دو مداخله پژوهش حاضر احتمالا درمان کارآمدی برای بهبود
نگرانی از تصویر بدن نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهن آگاهی، اختلال اضطراب اجتماعی، فراتشخیصی
عنوان انگلیسی
Comparing the effectiveness of mindfulness-based cognitive behavioral therapy and unified transdiagnostic treatment on body image concerns in adolescents with social anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive behavioral therapy and unified transdiagnostic treatment on body image concerns in adolescents with social anxiety disorder. The research method was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group with a two-month follow-up period. The statistical population of the study included male adolescents with social anxiety disorder referred to counseling centers in District 3 of Tehran in
2023
-2024. The sample size consisted of 45 individuals (15 individuals in each group) who were selected through purposive sampling
and randomly placed into three groups. The research instrument included the Body Image Concerns inventory (BICI) by Littleton et al. (2005). The mindfulness-based cognitive behavioral therapy group received 8 sessions of 2 hours each, and the unified transdiagnostic treatment group received 12 sessions of 1 hour each.
The repeated-measures analysis of variance showed that the difference in the mean of the pre-test of both components of body image concerns with the post-test and follow-up was significant (P<0.05), but no significant difference was observed between the post-test and follow-up (P>0.05). The results also showed that for both components, the difference between the experimental and control groups was significant (P<0.05), but there was no significant difference between the two experimental groups (P>0.05). The results indicated that both interventions in the present study are likely to be effective treatments for improving body image concerns in adolescents with social anxiety disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mindfulness, Social Anxiety Disorder, Transdiagnosis.
نویسندگان مقاله
وحید منتظری هدشی | Vahid Montazeri Hadshi
Psychology Department, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
داوود تقوایی | Davud Taghvaei
Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
ریحانه شیخان | Reyhane Sheykhan
Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12891-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات