این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۱۱-۲۲۰
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و فرزندپروری مثبتنگر بر تنظیم هیجان و علائم اضطراب نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
هدف
پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین و فرزندپروری مثبتنگر بر تنظیم هیجان و علائم اضطراب نوجوانان
بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی
با طرح
پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری سهماهه بود. جامعۀ
پژوهش را کلیه نوجوانان دختر مشغول به تحصیل در دورهی اول متوسطه
با
علائم اضطرابی مراجعهکننده به مراکز روانشناختی شهر اصفهان در سال 1402 بههمراه مادرانشان تشکیل دادند
.
از بین این جمعیت بهروش در دسترس 60 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه
جایگذاری
شدند
ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیمهیجان برای کودکان و نوجوانان جان و گراس (
2004،
CA
-
ERQ
) و پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (1970،
STAI
)
بود. مادران در گروه آزمایش اول، تحت آموزش مدیریت والدین و در گروه آزمایش دوم، تحت آموزش فرزندپروری مثبتنگر در قالب 12 جلسه 90 دقیقهای بهصورت هفتگی قرار گرفتند. گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بررسی شد. یافتهها نشان داد که بین میانگین نمرات تنظیم هیجان (ارزیابی مجدد و فرونشانی) و اضطراب در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بهطور کلی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>
p
)، همچنین تعامل اثر زمان و عضویت گروهی در این متغیرها معنیدار است (05/0>
p
). به عبارتی میتوان گفت آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری مثبتنگر بر تنظیم هیجان و علائم اضطراب نوجوانان اثرات ماندگاری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، تنظیم هیجان، آموزش فرزندپروری مثبتنگر، آموزش مدیریت والدین.
عنوان انگلیسی
Comparing the effectiveness of parent management training and positive psychology parenting on emotion regulation and anxiety symptoms of adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
The current research aimed to compare the effectiveness of parent management training and positive psychology parenting
on emotion regulation and anxiety symptoms of adolescents. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group, and a quarterly follow-up period. The research population consisted of all female adolescents of the first year of high school with anxiety symptoms who referred to the psychological centers of Isfahan in 2024 with their mothers. From whom 60 people were selected as a sample using the available method, and then they were placed into two experimental groups and a control group. The tools of this research included the John and Gross Emotion Regulation Questionnaire for children and adolescents (2004,
CA-ERQ
) and the Spielberger Anxiety Questionnaire (1970,
STAI
). Mothers in the first experimental group received parental management training, and in the second experimental group, received positive psychology parenting in the form of 12 weekly 90-minute sessions. The control group did not receive any intervention. The results were analyzed with variance analysis with repeated measurements. The findings showed that there is a significant difference between the mean scores of emotion regulation (re-evaluation and suppression) and anxiety in the pre-test, post-test, and follow-up (p<0.05), as well as the interaction of the effect of time and group membership in these variables is significant (p<0.05). In other words, it can be said that parent management training and positive psychology parenting
have lasting effects on emotion regulation and anxiety symptoms of adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Emotion Regulation, Parent Management Training, Positive Psychology Parenting.
نویسندگان مقاله
مریم هاشمی | Maryam Hashemi
PhD student in Educational Psychology, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
طیبه شریفی | Tayebeh Sharifi
Professor Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
استاد گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
رضا احمدی | Reza Ahmadi
Associate Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11845-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات