این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۳۱-۲۴۰

عنوان فارسی اثربخشی طرحواره درمانی بر سوگیری شناختی و خودانتقادی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر سوگیری شناختی و خودانتقادی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پژوهش پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تعداد 83 نفر از نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه­کننده به مراکز روان‌شناختی شهر رامسر در سه ماهه اول سال 1403 بود که از بین آن­ها نمونه­ای به تعداد 30 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به­صورت تصادفی در گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگذاری شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های اضطراب اجتماعی (SAQ) کانور و همکاران (2000)، سوگیری شناختی (CBQ) ویسمن و بک (1978)، خودانتقادی (SCQ) تامپسون و ظروف (2004) و برای مداخله از طرحواره درمانی (STP) یانگ استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان­ داد با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود داشت. با توجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که طرحواره درمانی در کاهش سوگیری شناختی و خودانتقادی نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مفید است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودانتقادی، سوگیری شناختی، اضطراب اجتماعی، طرحواره درمانی.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Schema Therapy on Cognitive Bias and Self-Criticism in Adolescents with Social Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله

This study aimed to determine the effectiveness of schema therapy on cognitive bias and self-criticism in adolescents with social anxiety disorder. The research method was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population consisted of 83 male adolescents with social anxiety disorder who were referred to psychological centers in Ramsar in the first quarter of 2024. A sample of 30 individuals was selected using purposive sampling and randomly assigned to the intervention group (15 individuals) and control group (15 individuals). For data collection, the Social Anxiety Questionnaire (SAQ) by Connor et al (2000), the Cognitive Bias Questionnaire (CBQ) by Wiseman and Beck (1978), Self-Criticism Questionnaire (SCQ) by Thompson and Zarouf (2004) were used, and for intervention, the Schema Therapy (STP) by Young was used. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that by controlling for the pretest effect, there was a significant difference between the posttest mean of the experimental and control groups at the P˂0.001 level. According to the research findings, it can be concluded that schema therapy is useful in reducing cognitive bias and self-criticism in adolescent boys with social anxiety disorder.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Criticism, Cognitive Bias, Social Anxiety, Schema Therapy.

نویسندگان مقاله محبوبه حلاجی ثانی | Mahboubeh Halaji Sani
PhD Student in General Psychology, Go. C,. Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
دانشجوی دکتری روان­شناسی عمومی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

افسانه خواجوند خوشلی | Afsaneh Khajvand Khoshli
Associate Professor, Department of Psychology, Go. C,. Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

جوانشیر اسدی | Javanshir Asadi
Assistant Professor, Department of Psychology, Go. C,. Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
استادیار گروه روان‌شناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-13125-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات