این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۵-۳۰
عنوان فارسی
تأثیر سواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی
چکیده فارسی مقاله
هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر سواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با توجه به نقش میانجی سرمایه فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه کمی، مقطعی و همبستگی است که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران فوتبالی بودند که در فضای مجازی حضور فعالی داشتند. 388 نفر از هواداران تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پس از توزیع پرسشنامهها، تعداد 388 پرسشنامه بهصورت کامل و صحیح تکمیل و گردآوری گردید و جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون مدل یابی معادلات ساختاری (PLS) استفاده شد. یافتهها نشان داد که سواد رسانهای هم بر خودکنترلی (394/0=β) و هم بر سرمایه فرهنگی (399/0=β) هواداران فوتبال در فضای مجازی تأثیرگذار بوده است. همچنین، بخشی دیگر از یافتههای پژوهش نشان داد که تأثیر سرمایه فرهنگی بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی معنادار بوده (337/0=β) و از طرف دیگر، سواد رسانهای بر خودکنترلی هواداران فوتبال در فضای مجازی با نقش میانجی سرمایه فرهنگی تأثیر معناداری داشته است (221/0=β). مقدار شاخص GOF نیز حاکی از برازش مطلوب مدل پژوهش بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد رسانهای،سرمایه فرهنگی،خودکنترلی،هواداران،فضای مجازی،
عنوان انگلیسی
The Impact of Media Literacy on Football Fans' Self-Control in Virtual Spaces with the Mediating Role of Cultural Capital
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the effect of media literacy on the self-control of football fans, with the mediating role of cultural capital. This study was a quantitative, cross-sectional, and correlational research conducted in the field. The statistical population consisted of football fans active in cyberspace. A total of 388 fans from Iranian Premier League teams were selected as the sample using purposive sampling based on Krejcie and Morgan's table. After distributing the questionnaires, 388 valid and complete responses were collected. Structural Equation Modeling (PLS) was employed to test the research hypotheses. The results indicated that media literacy had a significant effect on self-control (β = 0.394) and on the cultural capital of football fans in cyberspace (β = 0.399). Additionally, cultural capital significantly influenced the self-control of football fans in cyberspace (β = 0.337). It was also found that media literacy significantly affected the self-control of football fans in virtual spaces, with cultural capital serving as a mediating variable (β = 0.221). The value of the Goodness of Fit (GOF) index further confirmed the appropriate fit of the research model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد رسانهای,سرمایه فرهنگی,خودکنترلی,هواداران,فضای مجازی
نویسندگان مقاله
اکبر جابری |
استادیار، مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
زکیه منزلی |
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، موسسه آموزش عالی جاوید، جیرفت، ایران.
نشانی اینترنتی
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_9322_b6b6a64d4598b4346acf16d42ff5fb7a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات