این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مدیریت استاندارد و کیفیت
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۷۷-۱۰۷
عنوان فارسی
مطالعه اکتشافی پیشرانهای تاثیرگذار بر کیفیت نظام آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف مطالعه اکتشافی پیشرانهای تاثیرگذار بر کیفیت نظام آموزش عالی ایران انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و براساس رویکرد به صورت آمیخته طرحریزی و از راهبرد طرح پژوهش اکتشافی متوالی بهره گرفته شد. در بخش کیفی پژوهش از روش تحلیل تماتیک استفاده گردید. در بخش کمی پژوهش نیز از روش پیمایش از خبرگان استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی 14 نفر از متخصصان و خبرگان دانشگاهی بودند که انتخاب مشارکتکنندگان به روش هدفمند ملاکی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. همچنین در بخش کمی نیز 18 نفر از متخصصین بر اساس ملاکهای تعیین شده و قاعده CVR جهت گردآوری دادهها به روش دردسترس مشارکت نمودند. ابزار جمعآوری داده-ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که برای اطمینان از کیفیت دادهها از روش جمعبندی و اعلام در انتهای هر جلسه استفاده شد به این نحو که پژوهشگر در انتهای هر جلسه خلاصه و جمعبندی صحبتها را به جمع حاضر اعلام میکرد. همچنین ابزار جمع آوری دادهها درمرحله کمی، پرسشنامه محقق ساخته پیشرانهای موثر بر استقرار نظام تضمین کیفیت در آموزش عالی مبتنی بر دادههای مرحله قبل بود که روایی آن از طریق بررسی توسط هفت خبره و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرانباخ 87/0 محاسبه شد. در نهایت برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده در بخش کیفی از روش تحلیل مضمونی و در بخش کمی نیز از طریق CVR استفاده گردید. یافتهها نشان داد پیشرانهای تاثیرگذار بر کیفیت نظام آموزش عالی ایران شامل 57 مفهوم پایهای، 17 مفهوم سازمان دهنده و 4 مفهوم فراگیر میباشد. یافتههای کمی نشان داد پیشرانهای احصائی از اعتبار لازم برخوردار است. بدین صورت که برای پیشرانهای درونزا 84/0، برای پیشرانهای محیطی 78/0، برای پیشرانهای زیرساختی 72/0، برای پیشران زیست محیطی 81/0 و برای اعتبار کلی پیشرانها 79/0 محاسبه شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیشرانهای تاثیرگذار،تضمین کیفیت،نظام آموزش عالی،مطالعه اکتشافی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیشرانهای تاثیرگذار,تضمین کیفیت,نظام آموزش عالی,مطالعه اکتشافی
نویسندگان مقاله
سعید شریفی رهنمو |
استادیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی(EDC)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
روح اله سهرابی |
دانشیار مدیریت تولید و عملیات، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.jstandardization.ir/article_225645_630c84b823b92986a33aa0379ac91cfc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات