این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مدیریت اطلاعات
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۲۱
عنوان فارسی
مقایسه استراتژی شبکه سلامت تلویزیون و سازمان بهداشت جهانی در افزایش سواد سلامت
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش بهصورت میان رشتهای با روش آمیخته، در دو بخش کمی و کیفی (تحلیل مضمون) انجام پذیرفته است. هدف پژوهش، دستیابی به مضامین سواد سلامت در برنامههای تلویزیون و نقاط اشتراک و افتراق بین عملکرد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و تعریف کارشناسان سازمان بهداشت جهانی از مفهوم سواد سلامت بوده است. جامعۀ آماری پژوهش، برنامههای سلامت تلویزیون بود. دادههای حاصل از مشاهده با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بهشیوۀ استدلال استقرایی جمعآوری شدند. در بخش کمّی، بهرهمندی از آزمون فریدمن و تی وابسته، به شناسایی اولویت بُعد جسمانی سلامت، در پاسخ به فرضیۀ پژوهش منجر شد. در بخش کیفی (تحلیل مضمون)، بهروش آترید استرلینگ، دادهها کدگذاری شدند و از مضامین پایه و سازماندهنده، به مضامین کلی و شبکه روابط مضامین دست یافتیم. علاوهبرآن، نتایج حاصل از تطبیق برنامهها با تعاریف کارشناسان جهانی، به نقاط مشترک و کاستیهای برنامهها منجر شد. از نقاط مشترک میتوان به مراقبتهای پزشکی براساس توصیههای پزشکان و پرستاران برای بهبود و درمان و استفاده از اطلاعات و مفاهیم بهداشتی، برای کاهش خطرها و پیشگیری از بیماریها و ارائه مفاهیم اشاره کرد. غالب برنامههای پیشگیری از بیماریها، به بخش بیماریهای سرایتنشدنی اختصاص داده شدند. از کاستیهای برنامهها، میتوان بیتوجهی به تقویت شهروندی فعال و شناخت حقوق افراد بهعنوان بیمار و بیتوجهی در آگاهسازی و جهتیابی بهعنوان مصرفکنندۀ محصولات بهداشتی و دستیابی به ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی برای بهبود سلامت را در برنامههای سیمای ملی نام برد. توجه به شاخصهای سلامت در برنامهها و مقایسه با نظریههای کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، برای رفع کاستیها، از نوآوریهای پژوهش حاضر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استراتژی،شبکه تلویزیونی سلامت،سازمان بهداشت جهانی،سوادسلامت،مقایسه،
عنوان انگلیسی
Comparing the Strategy of TV Health Network and World Health Organization in Increasing Health Literacy
چکیده انگلیسی مقاله
This research has been conducted with the aim of finding commonalities and differences between the performance of Iran's national television and the definition of global health experts in the concept of health literacy using a combined method in both quantitative and qualitative parts of thematic analysis. The data obtained from the observation with the stratified random sampling method in the statistical population of TV health programs with the inductive reasoning method led to the identification of the priority of the physical dimension in the quantitative part. In the qualitative part, we obtained the basic themes and organization, general themes, and the inter-subject communication network. Also, the results of comparing the programs with the definitions of global experts revealed the common points and shortcomings of the programs. Common points include medical care based on the recommendations of doctors and nurses for improvement and treatment, and the use of health information and concepts to reduce risks and prevent diseases and provide concepts. Most prevention programs are dedicated to non-communicable diseases. Among the shortcomings of the programs, we can mention the lack of attention to strengthening active citizenship and the recognition of people's rights as patients, and the lack of attention to informing the audience as consumers of health products and reaching health centers to improve health. Paying attention to health indicators in the programs and comparing it with the opinions of global health experts in order to eliminate deficiencies and deficiencies has been one of the research innovations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استراتژی,شبکه تلویزیونی سلامت,سازمان بهداشت جهانی,سوادسلامت,مقایسه
نویسندگان مقاله
مینا نعمتی سولدرق |
دانشجوی دکتری، گروه علوم ارتباطات، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
افسانه مظفری |
عضو هیئت علمی، گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
علی دلاور |
استاد، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.aimj.ir/article_227962_3d1235286a5915441c6d4519cc606845.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات