این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۴۲۲-۴۳۷

عنوان فارسی ساختار عاملی و اعتبارسنجی شاخص انعطاف‌پذیری شناختی در دانش‌آموزان دبیرستانی: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: انعطاف‌پذیری شناختی در یادگیری، مدیریت استرس و تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان نقش مهمی دارد. این پژوهش با هدف اعتبارسنجی شاخص آن در دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دبیرستانی شاهرود در سال‌تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود. با نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، از هر پایه یک کلاس در ۱۲ مدرسه انتخاب و همه دانش‌آموزان آن‌ها سرشماری شدند. در مجموع ۱۰۷۶ پرسش‌نامه معتبر گردآوری شد. شاخص انعطاف‌پذیری شناختی پس از ترجمه، از نظر روایی محتوایی، همزمان، ساختاری و پایایی با آلفای کرونباخ و ضرایب لامبدا بررسی شد. تحلیل داده‌ها با آزمون همبستگی Pearson و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شد.
یافته‌ها: شاخص انعطاف‌پذیری شناختی با نسبت اعتبار محتوا برای ۲۰ آیتم بالاتر از 60/0 و اعتبار آیتم‌ها بالاتر از 80/0 بود. روایی همزمان فهرست نیز از طریق معنی‌داری ضریب همبستگی Pearson بین شاخص انعطاف‌پذیری شناختی و مقیاس انعطاف‌پذیری شناختی تأیید شد (79/0=r، 001/0>P). در تحلیل عاملی اکتشافی، سه عامل اصلی استخراج شد که 70/52 درصد از واریانس کل را توضیح دادند. تحلیل عاملی تأییدی مدل سه‌عاملی را با شاخص‌های برازش مانند ریشه میانگین مربعات خطای تقریب 056/0 تأیید کرد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 94/0 و برای ابعاد به‌ترتیب 95/0، 95/0 و 77/0 گزارش شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد شاخص انعطاف‌پذیری شناختی در میان دانش‌آموزان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است؛ بنابراین، استفاده از آن در مطالعات و مداخلات آینده همراه با سایر روش‌های ارزیابی پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: شناخت، روان‌شناختی، دانش‌آموزان، روان‌سنجی، ایران
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناخت، روان‌شناختی، دانش‌آموزان، روان‌سنجی، ایران

عنوان انگلیسی Factor Structure and Validation of the Cognitive Flexibility Index among High School Students: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Objectives: Cognitive flexibility plays a crucial role in students' learning, stress management, and social interactions. This study aimed to validate its index among high school students.
Materials and Methods: This descriptive study targeted high school students in Shahroud during the 2022–2023 academic year. Using a multi-stage cluster random sampling method, one class from each grade level was selected from 12 schools, and all students in these classes were included in the study. A total of 1,076 valid questionnaires were collected. The cognitive flexibility index (CFI) was assessed through content validity, concurrent validity, structural validity, and reliability using Cronbach’s alpha and lambda coefficients. Data analysis was performed using Pearson’s correlation test, exploratory factor analysis (EFA), and confirmatory factor analysis (CFA).
Results: The CFI showed a content validity ratio above 0.60 for 20 items, and item validity exceeded 0.80. Concurrent validity was confirmed by the significance of the Pearson’s correlation coefficient between the CFI and the Cognitive Flexibility Scale (CFS) (r=0.79, p<0.001). EFA extracted three main factors, explaining 52.70% of the total variance. CFA supported the three-factor model with goodness-of-fit indices such as a root mean square error of approximation (RMSEA) of 0.056. Cronbach’s alpha coefficient was 0.94 for the overall scale and 0.95, 0.95, and 0.77 for the dimensions, respectively.
Conclusion: The results of this study indicate that the CFI among students possesses suitable validity and reliability. Therefore, its application in future research and interventions, alongside other assessment methods, is recommended.
Keywords: Cognition, Psychological, Students, Psychometrics, Iran

Funding: This study did not have any fund.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Azad University of Bandarabbas approved the study (IR.IAU.BA.REC.1402.032).
Authors' contributions:
Conceptualization: Leila Bayat Mokhtari, Naser Mohammadi Ahmadabadi
Methodology: Leila Bayat Mokhtari, Naser Mohammadi Ahmadabadi, Alireza Kikha
Data collection: Alireza Kikha, Asma Bameri, Mostafa Rahdari
Formal analysis: Gholamhasan Panahi, Mohammadreza Mohammadi Soleimani
Supervision: Gholamhasan Panahi, Mohammadreza Mohammadi Soleimani
Project administration: Leila Bayat Mokhtari, Naser Mohammadi Ahmadabadi, Mostafa Rahdari
Writing - original draft: Leila Bayat Mokhtari, Naser Mohammadi Ahmadabadi, Alireza Kikha
Writing - review & editing: Leila Bayat Mokhtari, Naser Mohammadi Ahmadabadi, Alireza Kikha, Gholamhasan Panahi, Mostafa Rahdari
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognition, Psychological, Students, Psychometrics, Iran

نویسندگان مقاله لیلا بیات مختاری | Leila Bayat Mokhtari
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور

ناصر محمدی احمدآبادی | Naser Mohammadi Ahmadabadi
Payame Noor University
دانشگاه پیام نور

علیرضا کیخا | Alireza Kikha
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان

غلامحسن پناهی | Gholamhossein Panahi
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان

محمدرضا محمدی سلیمانی | mohammadreza Mohammadi Soleimani
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان

اسما بامری | Asma Bameri
Nusrat Abad Education Department
آموزش و پرورش نصرت آباد

مصطفی راهداری | Mostafa Rahdari
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6992-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آمار و اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات