این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۴۸۱-۴۸۹

عنوان فارسی بررسی کیفیت خواب و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان: یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کیفیت خواب و خودکارآمدی تحصیلی از عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان دانشجویان پرستاری هستند. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت کیفیت خواب و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پرستاری بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی در سال ۱۴۰۲ بر روی ۸۴ دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. نمونه‌گیری به روش در دسترس صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از مقیاس کیفیت خواب پیتزبورگ و پرسش‌نامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی جمع‌آوری گردید. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت خواب دانشجویان 83/2±62/7 و نمره خودکارآمدی تحصیلی 46/11±91/147 بود. نتایج نشان دادند که تفاوت نمرات کیفیت خواب و خودکارآمدی تحصیلی بین گروه‌های مختلف دموگرافیک از نظر آماری معنی‌دار نیست (05/0P>).
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد کیفیت خواب و خودکارآمدی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری در سطح متوسط قرار دارد و مرتبط با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی نیست.
واژه‌های کلیدی: کیفیت خواب، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان پرستاری، زنجان
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت خواب، خودکارآمدی تحصیلی، دانشجویان پرستاری، زنجان ​​​​​​​

عنوان انگلیسی Sleep Quality and Academic Self-Efficacy among Nursing Students at Zanjan University of Medical Sciences: A Short Report
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Objectives: Sleep quality and academic self-efficacy are key factors influencing the academic success and mental health of nursing students. This study aimed to investigate the status of sleep quality and academic self-efficacy in nursing students.
Material and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in 2023 on 84 nursing students at Zanjan University of Medical Sciences. Participants were selected using convenience sampling. Data were collected using the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) and the Academic Self-Efficacy Beliefs Questionnaire (ASEBQ). Independent t-test and one-way ANOVA were used for data analysis.
Results: The mean and standard deviation of students' sleep quality scores were 7.62±2.83, and those of academic self-efficacy scores were 147.91±11.46. The results indicated no statistically significant difference in sleep quality and academic self-efficacy scores among different demographic groups (p>0.05).
Conclusion: The current study suggestes that sleep quality and academic self-efficacy among nursing students are at a moderate level and are not related to demographic characteristics.
Keywords: Sleep quality, Academic self-efficacy, Nursing students, Zanjan

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Zanjan University of Medical Sciences and Health Services approved the study (IR.ZUMS.REC.1402.172).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Mir Amirhossein Seyednazari
- Methodology: Mir Amirhossein Seyednazari
- Data collection: Amirmohammad Dorosti
- Formal analysis: Mir Amirhossein Seyednazari
- Supervision: Hamidreza Omrani
- Project administration: Mir Amirhossein Seyednazari
- Writing – original draft: Amirmohammad Dorosti
- Writing – review & editing: Amirmohammad Dorosti

Citation: Dorosti AM, Omrani HR, Seyednazari MAH. Sleep Quality and Academic Self-Efficacy among Nursing Students at Zanjan University of Medical Sciences: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (5): 481-9. [Farsi]

J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (5): ????. [Farsi]



 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sleep quality, Academic self-efficacy, Nursing students, Zanjan

نویسندگان مقاله امیرمحمد درستی | Amir Nohammad Dorosti
Khoy University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی خوی

حمیدرضا عمرانی | Hamidreza Omrani
Khoy University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی خوی

میر امیرحسین سید نظری | Mir Amirhossein Seyednazari
Khoy University of Medical Sciences
دانشکده علوم پزشکی خوی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7081-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات