این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱۴، شماره ۴۸، صفحات ۷-۲۳

عنوان فارسی تحلیل کیفی پیامدهای نظام اعتباربخشی موسسه‌ای مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده فارسی مقاله هدف: مطالعه با هدف تحلیل کیفی پیامدهای نظام اعتبار بخشی موسسه ای در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. 
روش: مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی با رویکرد استقرایی در بین سالهای 1401-1399 انجام شده است. نمونه گیری به روش هدفمند و  گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته در زمینه موضوع تا مرحله اشباع  با 34  نفر از مدیران، اعضای هیات علمی، مسئولین و کارشناسان  واحد‌های دفاتر توسعه که مجری برنامه اعتبار بخشی موسسه ای بودند انجام شد. متن مصاحبه ها به روش تحلیل تماتیک با استفاده از نرم افزار MAXQDA20  آنالیز شد. برای اعتبار سنجی مطالعه از چهار معیار گوبا و لینکلن[1] شامل؛ مقبولیت ، اطمینان پذیری، باور پذیری و انتقال پذیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه استخراج 170 کد اولیه، 22 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی شامل ارتقاء آموزش حرفه ای دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی، تامین منابع مالی دانشگاهها با تولیدات علمی و پژوهشی به روز، فراهم نمودن آموزش پاسخگو، تامین  رضایت همه ذینفعان، ایجاد زیر ساختهای کاربرد ابزار و فناوریهای نوین در آموزش پزشکی و درمان بیماران، توسعه پایدار با ارتقاء سلامت جامعه ، بین المللی کردن دانشگاهها و ارتقاء فرآیند های پژوهشی و تحقیقاتی می باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد اعتبار بخشی موسسه ای تاثیرات گستر ده ای از جمله ارتقاء کیفیت آموزش، پژوهش و شاخص های سلامت  داشته است همچنین می توان به افزایش تولیدات علمی و پژوهشی، تامین منابع پایدار، توسعه زیر ساخت های آموزشی مدرن، ارتقای رضایت ذینفعان و فراهم نمودن بستر بین المللی کردن دانشگاهها اشاره کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبار بخشی،ارتقاء کیفیت،پیامد،

عنوان انگلیسی Qualitative Analysis of the Consequences of Institutional Accreditation system:A case study at Tabriz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The study aimed to qualitatively analyze the consequences of institutional accreditation at Tabriz University of Medical Sciences.
Methods:  The present study is a qualitative case study conducted from 2020 to 2022, utilizing purposeful sampling and semi-structured interviews with 34 participants, including managers and experts involved in institutional accreditation. Data were analyzed using thematic analysis with MAXQDA20 software, and validation was achieved through Guba and Lincoln's criteria: credibility, dependability, confirmability, and transferability. 
Results: The results of the study extracted 170 initial codes, 22 subcategories, and 8 main categories, which include: enhancing the professional education of medical and paramedical students, securing financial resources for universities through up-to-date scientific and research outputs, providing responsive education, ensuring the satisfaction of all stakeholders, creating infrastructures for the application of new tools and technologies in medical education and patient treatment, promoting sustainable development through community health improvement, internationalizing universities, and enhancing research and investigative processes.
Conclusion: The results of the research indicated that institutional accreditation has extensive impacts, including the enhancement of education quality, research, and health indicators. It also contributes to increased scientific and research outputs, securing sustainable resources, developing modern educational infrastructures, improving stakeholder satisfaction, and providing a foundation for the internationalization of universities.                                                         
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اعتبار بخشی,ارتقاء کیفیت,پیامد

نویسندگان مقاله حسنیه کمالی کردآباد |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

زرین دانشور هریس |
استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی وتربیتی، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران

صادق ملکی آوارسین |
دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی وتربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

رحیم خدایاری |
دانشیارگروه مدیریت و سیاستگذاری-سلامت، دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://jresearch.sanjesh.org/article_728176_6506df0ae8b2fc555e2f7acc1d13d2ad.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات