این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۴۸، صفحات ۲۴-۴۱
عنوان فارسی
طراحی الگوی تعالی نظام دانشگاهی در دانشگاههای دولتی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف پژوهش، طراحی الگوی تعالی نظام دانشگاهی در دانشگاههای دولتی شهر تهران بود.
روش پژوهش:
ماهیت و نوع مطالعه توصیفی-همبستگی است که براساس رویکرد، آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی)؛ بر اساس هدف، کاربردی بود. بخش کیفی با استراتژی تحلیل مضمون انجام شده و به دنبال استخراج مضامین سازماندهنده، مضامین پایه و خرده مقولات بوده است که از طریق رویکرد دلفی (20 نفر) صورت گرفت. در بخش کمی، پرسشنامهای تنظیم و پاسخ 241 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای مورد مطالعه دریافت شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی از دیدگاه متخصصین استفاده شد. دادههای کمّی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافتهها:
یافتههای پژوهش نشان داد که تعالی نظام دانشگاهی دارای پنج مضمون سازماندهنده: ساختار و رهبری دانشگاه؛ مدیریت منابع؛ فرایندهای دانشگاه، شراکتها و تعاملات، مشارکت عمومی و مسئولیت اجتماعی دانشگاه است. مقدار ضریب کندال نیز برای همه مضامین بیشتر از 70/0 برآورد شد که دلالت بر اجماع قوی خبرگان داشت. همچنین نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد مضمون فرایندهای دانشگاه بیشترین سهم بار عاملی (888/0) داشت، بعد به ترتیب به شراکتها و تعامل (877/0)، مشارکت عمومی و مسئولیت اجتماعی (871/0)، ساختار و رهبری دانشگاه (851/0) و مدیریت منابع (851/0) تعلق داشت.
نتیجهگیری:
با توجه به نتایج میتوان اذعان داشت برنامهریزی جهت تعالی نظام دانشگاهی ضروری است که برای این منظور بهرهگیری از مولفه های احصاءشده برای مطالعه دانشگاه متعالی و سیاستگذاری در این زمینه میتواند موثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعالی دانشگاهی،تضمین کیفیت،آموزش عالی،الگو،
عنوان انگلیسی
Designing the Excellence Model of the University System in Iranian Public Universities
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of the research was to design the excellence model of the academic system in the state universities of Tehran.
Methods:
the nature and type of descriptive-correlation study based on the approach, mixed exploratory (qualitative and quantitative); On purpose, it was functional. The qualitative part was conducted with thematic analysis strategy and sought to extract organizing themes, basic themes, and subcategories, which was done through the Delphi approach (20 people). In the quantitative part, a questionnaire was prepared and the answers of 241 faculty members of the studied universities were received. To determine the validity of the questionnaire, content validity from the point of view of specialists was used. Quantitative data were analyzed using confirmatory factor analysis and structural equations.
Results:
The research findings showed that the excellence of the university system has five organizing themes: university structure and leadership; resource management; university processes, partnerships and interactions, public participation, and university social responsibility. The Kendall coefficient was also estimated to be greater than 0.70 for all themes, indicating strong expert consensus. Also, the results of the structural equation model showed that the content of university processes had the highest share of factor loading (0.888), followed by partnerships and interaction (0.877), public participation and social responsibility (0.871), university structure and leadership (0.851), and resource management (0.851).
Conclusion:
According to the results, it can be acknowledged that planning for the excellence of the university system is necessary, and for this purpose, using the calculated components to study the excellence of the university and make policies in this field can be effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تعالی دانشگاهی,تضمین کیفیت,آموزش عالی,الگو
نویسندگان مقاله
جعفر فتحی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، ایران
ابراهیم صالحی عمران |
استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، ایران
ابوالحسن حسینی |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، ایران
احسان جمالی |
استادیار سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_728177_95dfebcfb1b9d2defbd5d2a36cbc4234.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات