این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۴۸، صفحات ۶۱-۸۲
عنوان فارسی
تدوین و اعتبارسنجی الگوی ارزیابی جامع عملکرد اعضای هیات علمی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از پژوهش حاضر، تدوین و اعتبارسنجی الگوی ارزیابی جامع عملکرد اعضای هیئت علمی با رویکردی ترکیبی و مبتنی بر شواهد است. با توجه به کاستیهای مدلهای ارزیابی رایج که عمدتاً کمّی، تکبعدی و محدود به خروجیهای قابل شمارش هستند، این مطالعه تلاش کرده است تا الگویی مبتنی بر تنوع شاخصها، منابع ارزیابی و زمانبندیهای مختلف ارائه دهد.
روش:
پژوهش به شیوه آمیخته (کیفی–کمّی) انجام شد. در مرحله نخست، از طریق مرور نظاممند متون داخلی و خارجی، 45 نشانگر اولیه شناسایی شد. در ادامه، با بهرهگیری از دو نوع پرسشنامه لیکرت (برای سنجش مطابقت با نظر خبرگان) و بازپاسخ (تحلیل کیفی موضوعی)، نشانگرها پالایش شده و در قالب چهار مؤلفه اصلی شامل «ملاکهای ارزیابی»، «ارزیابها»، «ابزارهای گردآوری داده» و «زمان ارزیابی» سازماندهی شدند. سپس، 17 نشانگر منتخب در یک نمونه آماری 313 نفری تحلیل عاملی اکتشافی شدند.
یافته
ها:
یافتهها حاکی از آن بود که الگوی نهایی از چهار عامل اصلی شامل «ارزیابی تکوینی»، «ارزیابی تجمیعی»، «کیفیت آموزش» و «کیفیت پژوهش» تشکیل شده است که در مجموع 48.9 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. ارزیابی تکوینی با رویکرد مستمر (خودسنجی و همتا) و ارزیابی تجمیعی با رویکرد سالانه (پرسشنامه آنلاین)، ابزاری برای بهبود لحظهای عملکرد و تصمیمگیریهای راهبردی فراهم میسازند. همچنین، دو مؤلفه مربوط به کیفیت آموزش و پژوهش با تأکید بر نوآوری، توسعه حرفهای و اثرگذاری اجتماعی، فراتر از سنجش صرف کمیت فعالیتها حرکت میکنند.
بحث:
در مجموع، مدل طراحیشده با تقویت عدالت، جامعیت و کاربردپذیری، الگویی عملی برای نظامهای آموزشی و سیاستگذاری منابع انسانی دانشگاهی فراهم میکند. پیشنهاد میشود این مدل بهعنوان چارچوب راهبردی در مراکز آموزشی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژههای کلیدی ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی،مدیریت کیفیت جامع،ارزیابی تکوینی،ارزیابی تجمیعی،تحلیل عاملی اکتشافی،
عنوان انگلیسی
Compilation and Validation of the Model of Comprehensive Evaluation of Faculty Member Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
: The present study aimed to develop and validate a comprehensive performance evaluation model for university faculty members, using an evidence-based and multi-dimensional approach. Recognizing the limitations of conventional evaluation models—often quantitative, one-dimensional, and restricted to countable outputs—this research sought to introduce a model based on diverse indicators, multiple sources of evaluation, and varied timing.
Method
: The study employed a mixed-method (qualitative–quantitative) design. In the first phase, a systematic review of domestic and international literature led to the identification of 45 preliminary indicators. These indicators were then refined using two types of questionnaires: a Likert-scale questionnaire (to assess alignment with expert opinions) and an open-ended response format (for thematic analysis). The refined indicators were structured into four main components: “criteria,” “evaluators,” “tools,” and “timing.” Subsequently, 17 selected indicators were subjected to exploratory factor analysis with a sample of 313 participants.
Findings
Findings confirmed a four-factor structure consisting of “formative evaluation,” “summative evaluation,” “quality of teaching,” and “quality of research,” which together explained 48.9% of the total variance. The formative component—focused on continuous self- and peer-assessment—and the summative component—based on annual online questionnaires—provide mechanisms for real-time improvement and strategic decision-making. The quality-oriented components of teaching and research emphasize innovation, professional development, and social impact, moving beyond the mere quantity of activities.
Discussion
: Overall, the proposed model strengthens fairness, comprehensiveness, and applicability in faculty performance assessment. By integrating formative feedback with summative results and focusing on operational quality, the model offers a practical framework for policymaking and continuous improvement in higher education. It is recommended that this model be adopted as a guiding document in various academic and educational institutions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژههای کلیدی ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی,مدیریت کیفیت جامع,ارزیابی تکوینی,ارزیابی تجمیعی,تحلیل عاملی اکتشافی
نویسندگان مقاله
محمد مهدى احمدى |
گروه حکمرانى آموزشى و سرمایه انسانى، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامى، تهران، ایران
زهرا صباغیان |
گروه مدیریت آموزش عالى، دانشگاه شهید بهشتى، تهران، ایران
نرگس حسن مرادى |
گروه حکمرانى آموزشى و سرمایه انسانى، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامى، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_728180_71bb7c0bb6ae291012f881995436f64e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات