این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۱۴، شماره ۲۷، صفحات ۱۱۳-۱۴۵
عنوان فارسی
نگاشت-نهاد آموزش عالی با رویکرد بینالمللی شدن در نظام علم و فناوری ایران (وضعیت موجود)
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل و نقشه راه و نگاشت-نهاد آموزش عالی با رویکرد بینالمللی شدن در نظام علم و فناوری ایران در وضعیت موجود انجام شده است.
روششناسی:
پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی به دستآوری اطلاعات از نوع مطالعه موردی است. مشارکتکنندگان شامل 15 نفر از صاحبنظران و استادان و پژوهشگران حوزه آموزش عالی میباشند که به روش هدفمند نمونهگیری و سپس بهصورت نیمه ساختاریافته مصاحبه شدهاند. دادهها به کمک نرمافزار MAXQDA
v2020
کدگذاری شده است.
یافتهها:
یافتهها نشان داد که مهمترین نهادهای تأثیرگذار بر بینالمللیسازی آموزش عالی 5 دسته یعنی نهادهای سیاستگذار کلان ، نهادهای واسطه پیادهسازی سیاستها، نهادهای اجرایی ، نهادهای سیاستگذار اجرایی و نهادهای سیاستگذار میباشند. همچنین مهمترین کارکردهای این نهادها در جهت بینالمللیسازی آموزش عالی شامل کارکردهای سیاستگذاری، تنظیمگری، تسهیلگری، ارائهدهنده خدمات میباشد.
نتیجهگیری و پیشنهادها:
پژوهش نشان داد که نظام آموزش عالی ایران دارای ظرفیتهای بالقوه قابل توجهی برای بینالمللی شدن است؛ اما این ظرفیتها به دلیل پراکندگی وظایف، نبود هماهنگی نهادی، ضعف در تنظیمگری و کمتوجهی به نقش کلیدی دانشگاهها و ساختارهای علمی بینالمللی به فعلیت نرسیدهاند. همچنین مشخص شد که اقدامات صورت گرفته عمدتاً نمادین، محدود به امضای تفاهمنامه و برگزاری کنفرانس بوده و با الزامات یک دانشگاه بینالمللی فاصله دارد. طراحی نگاشت نهادی میتواند به عنوان ابزاری استراتژیک برای شناخت بازیگران، تعیین نقش آنها، رفع موازیکاری و ایجاد هماهنگی نهادی عمل کند و مسیر سیاستگذاری هدفمند و اثربخش را هموار سازد.
نوآوری و اصالت:
این مقاله با رویکردی نو تلاش دارد مهمترین نهادهای تاثیرگذار بر بین المللی سازی آموزش عالی ایران در وضعیت موجود را شناسایی و آنها را دسته بندی نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزشعالی، برنامهریزی آموزشی، پژوهش کیفی، سیاستگذاری، بینالمللیسازی،
عنوان انگلیسی
Mapping - Higher Education Institution with an Internationalization Approach in the Iranian Science and Technology System (Current Situation)
چکیده انگلیسی مقاله
Aim:
The present study was conducted with the aim of designing a model, roadmap, and institutional mapping of higher education with an approach toward internationalization and validating it
Methodology:
This research is applied in terms of purpose and a case study in terms of data collection. The participants included 15 experts, professors, and researchers in the field of higher education who were selected through purposive sampling and then interviewed using a semi-structured format. The data were coded using MAXQDAv2020 software.
Results:
The findings indicated that the most influential institutions in the internationalization of higher education fall into five categories:
Macro-level policymaking institutions
Policy implementation intermediary institutions
Executive institutions Executive policymaking institutions Program-level policymaking institutions Moreover, the key functions of these institutions in support of higher education internationalization include policymaking, regulation, facilitation, and service provision.
Conclusions and suggestions:
The study concludes that while Iran’s higher education system holds significant potential for internationalization, this potential remains largely unrealized due to fragmented responsibilities, lack of coordination, weak regulation, and insufficient institutional engagement. It was also revealed that the measures taken were largely symbolic, limited to signing memorandums of understanding and holding conferences, and fell far short of the requirements of an international university.
Innovation and originality:
The innovation of the present research is to identify the institutions and their key functions affecting the internationalization of higher education and to design an institutional mapping of this process in the Iranian higher education system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزشعالی, برنامهریزی آموزشی, پژوهش کیفی, سیاستگذاری, بینالمللیسازی
نویسندگان مقاله
صمد ایزدی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
ابراهیم صالحی عمران |
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
محسن علیزاده ثانی |
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
سمیرا نجفی خواجه بلاغی |
دانشآموخته دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
نشانی اینترنتی
https://eps.journals.umz.ac.ir/article_5582_7e119eab1b073bd317e7b4c817225bf1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات