این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۸۱-۱۱۲

عنوان فارسی تاثیر برنامه آموزش مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده (AR) بر مولفه‌های آموزش معماری (درس سیستم‌های ساختمانی)
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری واقعیت افزوده مجازی بر مولفه‌های آموزش معماری، به‌ویژه درس سیستم‌های ساختمانی، است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به‌صورت شبه‌آزمایشی با گروه گواه انجام شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه بود که پس از طراحی و بررسی روایی صوری و پایایی، داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شدند. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان درس سیستم‌های ساختمانی دانشگاه آزاد ارومیه، بود که در دو گروه آزمون (20 نفر) و کنترل (20 نفر) به­گونه­ای انتخاب شدند که میانگین نمرات هردو گروه یکسان باشد. نتایج تحلیل‌های آماری نشان داد که فناوری واقعیت افزوده تأثیر مثبتی بر یادگیری دانشجویان دارد. در مولفه دانش، گروه آزمون تفاوت معناداری با گروه کنترل داشت و میزان اعتبار دانشی فعالیت طراحی شده برای گروه آزمون بیشتر بود. در مولفه توانش نیز، یادگیری مهارت‌های دانشجویان گروه آزمون نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری بهتر بود. در حالی‌که در مولفه بینش، تفاوت خاصی بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین، نتایج نمرات پایان‌ترم نشان‌دهنده تأثیر مثبت این فناوری بر عملکرد دانشجویان گروه آزمون بود. پژوهش حاضر تأکید می‌کند که در دنیای معاصر، استفاده از فناوری‌هایی همچون واقعیت افزوده در کنار روش‌های سنتی می‌تواند به تحول قابل‌توجهی در فرآیند آموزش معماری منجر شود. با توجه به چالش‌های موجود، از جمله نیاز به طراحی دقیق سناریوهای آموزشی و استفاده از بازخورد مداوم، این فناوری به‌عنوان مکملی برای روش‌های سنتی می‌تواند در توسعه مهارت‌های حل مسئله و درک عمیق‌تر مفاهیم پیچیده مؤثر واقع شود.


 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستمهای ساختمانی، محتوای آموزشی، معماری، واقعیت افزوده.

عنوان انگلیسی The Effect of the Education Program Based on Augmented Reality (AR) on the Components of Architecture Education (Building Structures lessons)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to examine the impact of virtual augmented reality technology on the components of architectural education, particularly in the course of Building Structures.This research is applied in nature and was conducted in a quasi-experimental design with a control group.The data collection tool was a questionnaire,which, after being designed and tested for content validity and reliability, was analyzed using covariance analysis.The study population consisted of students who were selected into experimental(20) and control(20),ensuring that the average scores of both groups were equivalent.The results of the statistical analysis revealed that augmented reality technology had a positive impact on student learning.In the knowledge component, the experimental group showed a significant difference compared to the control group, and the knowledge validity of the designed activity for the experimental group was higher.In the skill component,students in the experimental group demonstrated significantly better learning outcomes compared to the control group.However, no significant difference was observed in the insight component between the two groups.Additionally,the final exam scores indicated a positive impact of this technology on the performance of the experimental group students.This study emphasizes that in today's world,the use of technologies such as augmented reality, in conjunction with traditional methods, can lead to a significant transformation in the architectural education process.Given the existing challenges, such as the need for precise design of educational scenarios and the use of continuous feedback,this technology can be an effective complement to traditional methods in developing problem-solving skills and fostering a deeper understanding of complex concepts.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Architecture, Augmented Reality, Building Structures, Educational content.

نویسندگان مقاله عباس صداقتی | abas sedaghati
Depatment of Architecture, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-596-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کمی
نوع مقاله منتشر شده مقاله علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات