این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۱۱۳-۱۴۴

عنوان فارسی طراحی مدل اجرای دوره کارورزی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مهارت‌آموزی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل اجرای دوره کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان هرمزگان با رویکرد مهارت آموزی است. این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی با داده‌های کیفی و کمی بوده و جمعیت بخش کیفی شامل اساتید و صاحب­نظران دانشگاه فرهنگیان می‌باشند. و جامعه آماری در بخش کمی، کلیه دانشجویان ترم 7 دانشگاه فرهنگیان استان هرمزگان به تعداد 686 در سال تحصیلی 1404-1403 بوده است. نمونه در بخش کمی براساس جدول کوکران تعداد 246 نفربه روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده است. در بخش کیفی پژوهش جهت انتخاب نمونه، از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است. داده‌های کیفی از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و داده‌های کمی با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته گردآوری شده‌اند. یافته‌ها در بخش کیفی شامل شناسایی 7 بعد، 19 مؤلفه و 75 زیرمولفه برای اجرای دوره کارورزی است که به بررسی صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای استاد راهنما، معلم راهنما و دانشجو معلم می‌پردازد. مدل نهایی پژوهش با استفاده از نرم‌افزار LISREL  تأیید شد و نتایج نشان‌دهنده برازش مناسب مدل اجرای دوره کارورزی مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان استان هرمزگان است. اجرای این مدل می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء نظام تربیت معلم ایفا کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، شایستگی‌های حرفه‌ای، تربیت معلم، مهارت آموزی

عنوان انگلیسی Designing an internship implementation model at Farhangian University with a skills training approach
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to present a model for implementing an internship at Farhangian University of Hormozgan Province with a skills training approach. This research is of an applied and descriptive type with qualitative and quantitative data, and the population of the qualitative section includes professors and experts at Farhangian University. And the statistical population in the quantitative section was all 686 students in the 7th semester of Farhangian University of Hormozgan Province in the academic year 2024-2025. The sample in the quantitative section was 246 people selected using a stratified random method based on the Cochran table. In the qualitative part of the research, purposive sampling method was used to select the sample. Qualitative data were collected through semi-structured interviews and quantitative data were collected using a researcher-made questionnaire. The findings in the qualitative section include the identification of 7 dimensions, 19 components, and 75 subcomponents for implementing an internship course, which examines the professional qualifications and competencies of the supervisor, supervising teacher, and student teacher. The final research model was verified using LISREL software and the results indicate a good fit for the model for implementing the internship training course at Farhangian University of Hormozgan Province. The implementation of this model can play an important role in improving the teacher training system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internship, Farhangian University, Professional Competencies, Teacher Training, Skill Training

نویسندگان مقاله زینب احمدی | Zeynab Ahmadi
Department of Educational Governance and Human Resources, BA.C., Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
گروه علمی حکمرانی آموزشی و سرمایه انسانی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

کلثوم نامی | Kolsum Nami
Department of Educational Governance and Human Resources, BA.C., Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
گروه علمی حکمرانی آموزشی و سرمایه انسانی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

مختار ذاکری | Mokhtar Zakeri
Associate Professor, Department of Educational sciences, Farhangian University, P.O.Box14665-889, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-675-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آمیخته ( کمی و کیفی )
نوع مقاله منتشر شده مقاله علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات