این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مهندسی عمران امیرکبیر
، جلد ۵۷، شماره ۵، صفحات ۸۲۱-۸۵۰
عنوان فارسی
مطالعه قابلیت اعتماد کنترل فعال ارتعاشات مبتنی بر شناسایی سیستم
چکیده فارسی مقاله
قابلیتاعتماد سامانههای کنترل ارتعاشات تحت تاثیر عدمقطعیتهای موجود در پارامترهای دینامیکی سازه، مشخصات کنترلر و تحریکات خارجی قرار میگیرد. در مواردی که هدف، طرح کنترل برای سازههاییست که مشخصات آنها در اختیار نمیباشد، استفاده از روشهای شناسایی در تخمین پارامترهای دینامیکی و طراحی کنترلر راهگشا است. کنترلر طراحیشده بر مبنای شناسایی از طرفی خطای ذاتی مدلسازی را بههمراه دارد و از سویی تحت تاثیر خطای روشهای شناسایی قرار میگیرد. میتوان از مقایسه عملکرد کنترلر مبتنی بر شناسایی با کنترلر مبتنی بر مدل فرضی، تخمینی از تاثیر دقت شناسایی در کنترل ارتعاشات بهدست آورد. این رویکرد ضمن صرفهجویی در هزینههای هوشمندسازی، نقش منفی عدمقطعیتها در پارامترهای سازه را کمرنگ نموده و میتواند با استخراج مشخصات سازه به طراحی کنترلر بپردازد. در این مطالعه با درنظرگرفتن عدمقطعیتهای موجود در پارامترهای سازه و تحریک خروجی، نخست سیستم کنترل اولیه طراحی شده و در ادامه براساس پاسخهای ثبتشده، سازه با روش زیرفضای تصادفی شناسایی شده است تا کنترلر دیگری بر مبنای شناسایی طراحی گردد. در نهایت با تعریف تابع خرابی بهصورت اختلاف بیشینه پاسخ تغییرمکان طبقهی فوقانی سازه برای دو کنترلر، تخمینی از قابلیتاعتماد سیستم کنترل بهدست آمده است. مطابق نتایج درصد موفقیت برای کنترلر مبتنی بر شناسایی نسبت به کنترلر اصلی 75/99 بوده و توزیعهای آماری برای شاخصهای عملکرد کنترلر مبتنی بر شناسایی از میانگین پایینتر و انحرافمعیار بالاتری نسبت به کنترلر فرضی برخوردار هستند؛ این امر میتواند متاثر از دقت پایین و برآورد بالاتر نسبتهای میرایی در سازههای شناساییشده باشد که قابلیتاعتماد بالاتری برای کنترلر مبتنی بر شناسایی سبب شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زیرفضای تصادفی،شبیهسازی مونتکارلو،شناسایی سیستم،قابلیتاعتماد،کنترل فعال،
عنوان انگلیسی
Reliability Study of Identification-based Active Control
چکیده انگلیسی مقاله
The reliability of vibration control systems is influenced by uncertainties in dynamic parameters of structure, the characteristics of controller, and external excitations. When designing controllers for structures with unspecified or unavailable specifications, identification methods for estimating dynamic parameters and controller design offer a practical solution. However, controllers based on identification methods are subject to two main sources of error: modeling inaccuracies and identification errors. By comparing the performance of controllers designed using identification methods with those based on assumed models, it is possible to evaluate the impact of identification accuracy on control effectiveness. This approach minimizes the negative effects of uncertainties in structural parameters while reducing the costs associated with intelligentization. In this study, uncertainties considered in structural parameters and external excitations. Initially, a primary control system was designed, and the structure was identified using the stochastic subspace identification based on recorded responses. Subsequently, a secondary controller was designed based on identification. The failure function was defined as maximum difference in displacement response of the upper story of structure between two controllers. Using this metric, the reliability of control system was estimated. The results showed that the identification-based controller achieved a success rate of 99.75% compared to original controller. However, the statistical distributions of the performance indexes for the identification-based controller exhibited a lower mean and higher standard deviation than those of assumed-model-based controller. This improvement is likely influenced by the lower accuracy and higher estimated damping ratios of the identified structures, which contribute to increased reliability of identification-based controller.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
زیرفضای تصادفی,شبیهسازی مونتکارلو,شناسایی سیستم,قابلیتاعتماد,کنترل فعال
نویسندگان مقاله
امین قلی زاد |
اردبیل، انتهای بلوار دانشگاه، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده فنی، امین قلیزاد
مونا شعاعی پرچین |
گروه مهندسی عمران دانشکدۀ فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل، ایران
نشانی اینترنتی
https://ceej.aut.ac.ir/article_5786_1a1c5173bd933cfb85998288a68ddd3f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات