این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۸، شماره ۷۰، صفحات ۷-۳۲
عنوان فارسی
الگوی آمادگی استقرار کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های اعضای هیات علمی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی آمادگی استقرار کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های اعضای هیات علمی است.
روش پژوهش:
پژوهش حاضر از نظر نحوه گرداوری داده ها، کیفی می باشد. برای تعیین الگوی آمادگی استقرار کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های اعضای هیات علمی از روش داده بنیاد ظاهر شونده استفاده شده است به این منظور با 14 نفر صاحب نظران و متخصصین در حوزه کانون ارزیابی و توسعه و همچنین توسعه شایستگی های اعضای هیات علمی مصاحبه نیمه ساختارمند انجام گرفت و برای تحلیل داده ها از فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. پس از رسیدن به اشباع نظری، ابعاد و مولفه ها استخراج و الگو طراحی شد.
یافتهها:
بر اساس یافته های پژوهش مهم ترین ابعاد الگوی آمادگی استقرار کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های اعضای هیات علمی شامل آمادگی مدیریت مبتنی بر شواهد، آمادگی ساختاری – فرآیندی، آمادگی قانونی، آمادگی فرهنگی - نگرشی، آمادگی فنی، آمادگی منابع انسانی، و آمادگی زیرساختی می باشد.
نتیجهگیری:
برای استقرار کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های اعضای هیات علمی در دانشگاه حتماً می بایست به لحاظ شناختی، آمادگی کافی در هیات علمی ایجاد شود تا مقاومت ها به ویژه برای استفاده از این کانون در تبدیل وضعیت ها و ارتقاها کاسته شود که تعریف و انجام اقدامات مناسب در راستای افزایش آمادگی فرهنگی – نگرشی در این مسیر نقش ویژه ای دارد. به موازات این مهم اعمال مدیریت مبتنی بر شواهد به جهت پیاده سازی علمی و استاندارد کانون ارزیابی در دانشگاه نقش کلیدی دارد که آماده کردن محیط برای این موضوع و حرکت به سمت تصمیم گیری های عینی و فاصله گرفتن از شهود و خبرگی محض، توجه ویژه ای می طلبد. به لحاظ فنی نیز کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های اعضای هیات علمی از نوع ترکیبی(بعد محور و وظیفه محور) تشخیص داده شد بنابراین نیاز است آمادگی های لازم برای چنین طراحی از قبل اندیشیده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آمادگی،آمادگی استقرار،کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های اعضای هیات علمی،
عنوان انگلیسی
The Readiness model for the Establishment of Faculty Members Competencies Assessment and Development Center
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this study is to provide readiness model for the Establishment of Faculty Members Competencies Assessment and Development Center.
Methods:
This research is qualitative in terms of data collection. In order to determine Readiness model for the Establishment of Faculty Members Competencies Assessment and Development Center, emerging design of grounded theory approach was used. Fourteen experts were selected through purposeful sampling based on theoretical saturation. To collect the data, a semi-structured interview was used and for the data analysis, open, axial and selective coding technique was applied.
Results:
The most important dimensions of the readiness for the Establishment of Faculty Members Competencies Assessment and Development Center include evidence-based management readiness, structural-process readiness, legal readiness, cultural - attitudinal readiness, technical readiness, human resources readiness, and infrastructural readiness.
Conclusion:
In order to Establishment of Faculty Members Competencies Assessment and Development Center in the university, there must be sufficient cognitive preparation in the faculty member to reduce the resistance, especially for using this assessment and development center in changing statuses and promotions, defining and carrying out actions in order to increase the readiness of promotional discourse in this path has a special role. In parallel with this work, applying evidence-based management for the scientific and standard implementation of this center in the university plays a key role, preparing the environment for this issue and moving towards objective decisions and moving away from intuition and pure expertise is a special attention needs. From a technical point of view, this type of assessment center was recognized as a mixed model (dimension based and task based), so the necessary preparations for such a design need to be thought in advance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آمادگی,آمادگی استقرار,کانون ارزیابی و توسعه شایستگی های اعضای هیات علمی
نویسندگان مقاله
صدرا رشیدی |
دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
جواد پورکریمی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
خدایار ابیلی |
استاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران
رحمت الله اللهیاری |
استادیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_728150_760bf42e80dd0f4c4ff2ba386b72c9ac.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات