این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۸، شماره ۷۰، صفحات ۳۳-۵۱
عنوان فارسی
مؤلفه های اثر گذار بر توانایی و مهارتهای دانش آموختگان دکتری رشتۀ آموزشعالی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
بررسی مؤلفه های اثرگذار بر توانائیها و کسب مهارت دانشآموختگان دکتری در رشته آموزشعالی دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی در زمینه هایی مختلف اجرائی، تخصصی، علمی و اجتماعی است.
روش پژوهش:
روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر رویکرد پیمایشی است. روش مورد استفاده برای نمونهگیری، تمام شمار بوده و برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است و با استفاده از نرمافزار SPSS دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، همچنین جهت آزمون فرضیهها از نرم افزارSMART PLS استفاده شده است.
یافتهها:
یافته های پژوهش حاکی از آن است که الگوهای تدریس و یادگیری، امکانات و برنامه درسی ارائه شده در دوران تحصیل بر تسلط به کسب و کار و توانایی و مهارتهای شغلی اثر معنیداری ندارد و ارائۀ صلاحیت و مهارتهای لازم در دوران تحصیل در تسلط به کسب و کار و توانایی و مهارت شغلی تأثیرگذار است و اثر معنی دار دارد.
نتیجهگیری:
مهارت یکی از ارکان اصلی در اشتغال دانش آموختگان به شمار میآید و دانشجویان ضمن گذراندن دروس نظری، لازم است دروس عملی را بگونه ای بگذارند که مهارتهای لازم برای ورود به بازارکار را کسب کنند. لذا توجه به مهارتهای عملی در رشته آموزش عالی و گرایشهای آن باید مورد توجه برنامهریزان آموزش عالی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی،بازارکار،توانایی،مهارت،دانش آموختگان،
عنوان انگلیسی
The Factors Affecting the Ability and Skills of Doctoral Students in the Field of Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this research is to investigate the abilities of doctoral graduates in the field of higher education of universities and institutions of higher education in various executive, specialized, scientific, and social fields. We also tracked doctoral graduates in higher education majors to check their abilities in different fields, such as performance, specialization, commitment and sense of responsibility, general understanding, scientific skills, theoretical issues, and social relations.
Methods:
The research method of the study is descriptive and survey type. A questionnaire was used. This questionnaire was made by the researchers. The method used for sampling is the whole number. We used SPSS 23 software for data analysis. Also, we used SMART PLS software and t-test to test the hypotheses.
Results:
The findings of the research indicate that teaching and learning patterns (t value, 1.45), facilities (t, 1.48), and curriculum (t, 0.185) provided during education don't affect business and ability and skills. Providing qualifications and skills (t, 2.739) during studies is effective in business and ability and skills.
Conclusion:
Skill is one of the significant pillars of employment. Students should learn practical skills in addition to theoretical courses. Therefore, teaching practical courses and acquiring skills for Ph.D. students should be considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش عالی,بازارکار,توانایی,مهارت,دانش آموختگان
نویسندگان مقاله
یزدان ابراهیمی |
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران. ایران
زهرا چاووشی |
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی ، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_728151_b4caf2d037e6a84c10a7c114098a782f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات