این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۸، شماره ۷۰، صفحات ۷۷-۹۱
عنوان فارسی
طراحی مدل سه شاخگی پیشرانهای ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از این پژوهش طراحی مدل سه شاخگی پیشرانهای ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران است.
روش پژوهش:
روش نمونهگیری پژوهش کیفی حاضر، گلولهبرفی است. داده ها با مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند.
یافتهها:
پیشرانهای ساختاری، زمینهای و محتوایی مضامین اصلی این پژوهش هستند. مضامین فرعی پیشرانهای ساختاری، عبارتند از رفع بوروکراسی دست و پاگیر، خطمشیهای دانشگاهی تسهیلگر ارتباط، برند معروف و معتبر دانشگاه، اثربخشی و کارآمدی دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت، تناسب تقاضای صنعت و عرضه دانشگاه، بودجه پژوهشی مناسب صنعت، تعیین درست اولویتهای پژوهشی صنعت، معیارهای درست انتخاب مجری، موقعیت جغرافیایی مناسب صنعت. پیشرانهای زمینهای مشتمل بر نهادهای تسهیلگر، تسهیلگرهای فرهنگی و اجتماعی، خطمشیهای عمومی تسهیلگر و وضعیت اقتصادی و سیاسی مناسب هستند. مضامین فرعی پیشرانهای محتوایی، تفاهم زبانی و فکری و همسویی دانشگاه و صنعت، اعتماد متقابل، اشتیاق به ارتباط متقابل، فرهنگ دانشگاهی تسهیلگر ارتباط هستند.
نتیجهگیری:
برای بهبود ارتباط دانشگاه و صنعت باید بر ایجاد پیشرانهای ساختاری و سپس پیشرانهای محتوایی تمرکز کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیشرانها،مدل سهشاخگی،ارتباط دانشگاه و صنعت،نسلهای دانشگاهها،
عنوان انگلیسی
Designing the Three-Pronged Model of University-Industry Relation Drivers in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This research aims to design a three-pronged model of university-industry relation drivers in Iran.
Methods: This qualitative study employed a snowball sampling method. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis.
Results: Structural, contextual, and content-related drivers are the main themes of this research. The sub-themes of the structural drivers include eliminating cumbersome bureaucracy, university policies that facilitate communication, the university’s reputation and prestige, the effectiveness and efficiency of university-industry liaison offices, alignment between industry demand and university supply, an adequate research budget for industry needs, accurately determining industry research priorities, appropriate criteria for selecting research project executors, and a suitable geographical location for the industry. Contextual drivers include facilitating institutions, cultural and social facilitators, supportive public policies, and favorable economic and political conditions. The sub-themes of content-related drivers are linguistic and intellectual understanding, university-industry alignment, mutual trust, willingness for mutual communication, and a university culture that facilitates communication.
Conclusion: To enhance university-industry relations, emphasis should first be placed on developing structural drivers, followed by content-related drivers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیشرانها,مدل سهشاخگی,ارتباط دانشگاه و صنعت,نسلهای دانشگاهها
نویسندگان مقاله
سحر بابائی |
استادیار، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
افسانه دهقانپور فراشاه |
استادیار، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_727894_743fca4af238f4e50f591974b827f349.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات