این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۸، شماره ۷۰، صفحات ۹۲-۱۰۹

عنوان فارسی ارتباط سبک‌های مدیریت کلاس اساتید با بی‌صداقتی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بی‌صداقتی تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان و تأثیر سبک‌های مدیریت کلاس اساتید بر آن انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش با روش توصیفی-پیمایشی با نمونه‌ای به حجم 322 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن و پرسشنامه بی‌صداقتی تحصیلی مک‌کیب و تروینو استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ناپارامتریک و رگرسیون لجستیک ترتیبی صورت پذیرفت. یافته‌ها: میزان بی‌صداقتی تحصیلی در میان دانشجویان برابر با 47.76 درصد است. سبک تعاملی به عنوان سبک غالب مدیریت کلاس در میان اساتید شناسایی شد و رابطه‌ای معکوس و معنادار با بی‌صداقتی تحصیلی داشت. در مقابل، سبک مداخله‌گرا رابطه‌ای مستقیم و معنادار با بی‌صداقتی تحصیلی نشان داد. یافته‌ها حاکی از آن است که 21 درصد از بی‌صداقتی تحصیلی دانشجویان توسط سبک مدیریت کلاس اساتید تبیین می‌شود. نتیجه‌گیری: اگرچه سبک مدیریت تعاملی اساتید نقشی کاهنده در بی‌صداقتی تحصیلی دارد، اما همچنان میزان بی‌صداقتی در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد. این امر می‌تواند ناشی از تأثیر منفی سبک مداخله‌گرا و همچنین دخالت سایر عوامل فردی و فرهنگی مؤثر بر بی‌صداقتی تحصیلی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت کلاس،بی‌صداقتی،تقلب،ارزشیابی،دانشگاه فرهنگیان،دانشجویان،

عنوان انگلیسی The Relationship between Lecturers' Classroom Management Styles and Student Academic Dishonesty at Hormozgan Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to investigate the prevalence of academic dishonesty among students of Farhangian University of Hormozgan and the impact of faculty classroom management styles on this phenomenon. Methods: This research was conducted using a descriptive-survey method with a sample size of 322 students from Farhangian University of Hormozgan. Data were collected using the Wolfgang and Glickman Classroom Management Questionnaire and the McCabe and Trevino Academic Dishonesty Questionnaire. Data analysis was performed using non-parametric tests and ordinal logistic regression. Results: The prevalence of academic dishonesty among students was found to be 47.76%. An interactive style was identified as the dominant classroom management style among faculty members and exhibited a statistically significant inverse relationship with academic dishonesty. Conversely, an interventionist style showed a statistically significant direct relationship with academic dishonesty. The findings indicate that 21% of student academic dishonesty is explained by faculty classroom management styles. Conclusion: Although the interactive classroom management style of faculty members has a reducing effect on academic dishonesty, the prevalence of dishonesty remains at a relatively high level. This could be attributed to the negative influence of the interventionist style, as well as the involvement of other individual and cultural factors affecting academic dishonesty.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت کلاس,بی‌صداقتی,تقلب,ارزشیابی,دانشگاه فرهنگیان,دانشجویان

نویسندگان مقاله رامین نجفی |
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://journal.sanjesh.org/article_728154_13cdc0740574672bd0446ee9981b908d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات