این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۳۱، شماره ۱۲۰، صفحات ۴۹-۸۷
عنوان فارسی
تأملی انتقادی بر مکانیسمهای فرهنگ سلبریتی در فضای اینستاگرام جامعه ایرانی
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین مسائل روز جامعه ایرانی که ذهن بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده، مسئله فرهنگ شهرت در فضای اینستاگرام جامعه ایرانی است. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر نیز بررسی سازوکارهای فرهنگ شهرت در اینستاگرام جامعه ایرانی بوده است. این پژوهش، از نوع کیفی و فراترکیب بوده و با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2003) انجام شده است. به همین منظور، پس از بررسی نتایج مطالعات صورتگرفته بین سالهای 1393 تا 1403 با استفاده از کلیدواژههای مرتبط، تعدادی از مقالات مربوط، شناسایی و از میان 446 مقاله، در نهایت 95 مقاله با توجه به معیارهای روش فراترکیب انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار مکسکیودیاِی و به منظور بررسی کیفیت و پایایی یافتههای پژوهش از روایی محتوایی و شاخص کاپا استفاده شده که نتایج آن، حکایت از کیفیت مطلوب یافته داشته است. یافتههای حاصل از پژوهش حاضر به استخراج کدهای متفاوتی انجامید و پس از رفت و برگشتهای مداوم 8 سرفصل نهایی در ارتباط با سازوکارهای فرهنگ سلبریتی در اینستاگرام مشخص شد که به ترتیب فراوانی عبارتاند از: ارزشها و نگرشها، گونهشناسی، آسیبشناسی، سیاست، تبلیغات و مصرف، سبکزندگی، هویتیابی، و دین. نتایج نشان داده است که فرهنگ سلبریتی در فضای اینستاگرام جامعه ایرانی، از طریق سازوکارهایی چون مهندسی عواطف و احساسات، سلبریتیزدگی سیاست، مصرفیشدن زندگی، تعمیق فردگرایی، سرمایهافزایی اجتماعی، مرجعیتسازی، نمایشیشدن زندگی روزمره، استانداردسازی بدن، دگرگونی روابط اجتماعی، خشونت نمادین و سلبریتیزهشدن دین، بر کاربران اینستاگرام اثر میگذارد و خود را مشروع جلوه میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اینستاگرام،جامعه ایرانی،شهرت،شبکههای اجتماعی مجازی،فرهنگ سلبریتی،
عنوان انگلیسی
A critical reflection on the mechanisms of celebrity culture in the Instagram space of Iranian society
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important issues of the day in Iranian society that has occupied the minds of many thinkers and researchers is the issue of fame culture in the Instagram space of Iranian society. The aim of this article is a study on the mechanisms of fame culture in Iranian society's Instagram. The research conducted by qualitative and meta-synthesis method using the seven-stage model of Sandelowski and Barroso (2003). To conduct this research, the results of studies conducted between 2014 and 2015 were reviewed and a number of relevant articles were identified using relevant keywords and out of 446 articles, 95 articles were finally selected according to the criteria of the meta-synthesis method. MAXQDA software was used to analyze the data and content validity and kappa index were used to examine the quality and reliability of the research findings, and the results indicated the desired quality of the findings. The findings of the present study led to the extraction of different codes, and after continuous back and forth, 8 final headings were identified regarding the mechanisms of celebrity culture on Instagram, which in order of frequency are: values and attitudes, typology, pathology, politics, advertising and consumption, lifestyle, identification, religion. The results of the present study showed that celebrity culture in the Instagram space of Iranian society has an impact on Instagram users and legitimizes itself through mechanisms such as engineering emotions and feelings, celebrityization of politics, consumerization of life, deepening individualism, increasing social capital, authority creation, dramatization of everyday life, standardization of the body, transformation of social relations, symbolic violence, and celebrityization of religion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اینستاگرام,جامعه ایرانی,شهرت,شبکههای اجتماعی مجازی,فرهنگ سلبریتی
نویسندگان مقاله
غلامرضا تاجبخش |
استاد تمام، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)، بروجرد، ایران
فرشاد گودرزی |
پژوهشگر، دوره پسادکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیتالله العظمی بروجردی (ره)، بروجرد، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_726012_c5e4367f33d5129f8065fd2a6f912ab2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات