این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۳۱، شماره ۱۲۰، صفحات ۸۹-۱۱۲

عنوان فارسی راهبرد مقابله با اخبار جعلی در مدیریت رسانه های جمعی
چکیده فارسی مقاله اخبار جعلی یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهان امروز است، به‌‌گونه‌ای که این واژه در سال 2017 به ‌عنوان واژه سال انتخاب شد و همچنان نیز بر اهمیت و پیچیدگی مفهوم آن افزوده می‌شود؛ به این ترتیب، شناخت اخبار جعلی و راه‌های مقابله با آن امری ضروری است. که رسانه‌های جمعی می‌توانند نقش مهمی در خصوص آن ایفا کنند از این رو، پژوهش حاضر به ‌دنبال ارائه راهبردی بوده است که نشان دهد مدیران رسانه‌های جمعی چگونه می‌توانند با اخبار جعلی مقابله کنند. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش داده بنیاد انجام‌ شده و روش نمونه‌گیری هدفمند (نظری) بوده است. بر این‌اساس با 14 نفر از افراد متخصص در حوزه خبر مصاحبه شده و اطلاعات به ‌دست‌آمده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مورد تحلیل قرار گرفته است (شامل 27 مقوله و 71 مفهوم) تا یافته‌ها و مدل پارادایمی به‌دست آید. در این پژوهش به 14 راهبرد برای مقابله با اخبار جعلی دست یافته‌ایم که عبارت‌اند از: برنامه‌ریزی راهبردی، نظارت سازمانی بر اخبار، برنامه‌ریزی منابع انسانی بخش خبر، صحت‌سنجی اخبار، رصد خبری فضای سایبری، بکارگیری نرم‌افزارهای اتاق خبر، مدیریت مشارکتی، ساختار مسطح در رسانه، تصمیم‌گیری صحیح و بموقع، توجه به نیازهای خبری، بهره‌گیری رسانه رسمی از ظرفیت رسانه‌های اجتماعی، تولید محتوای اثرگذار در تکذیب خبر جعلی، هماهنگی میان نقش‌های مدیریتی (سردبیری) و نقش‌های عملیاتی (خبرنگاری) و هماهنگی میان گروه‌های مختلف خبری.
 
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخبار جعلی،مدیریت رسانه،رسانه اجتماعی،سازمان رسانه‌ای،راهبرد،

عنوان انگلیسی Strategy For Dealing With Fake News In Mass Media Management
چکیده انگلیسی مقاله Fake news is one of the most important challenges in the world today, so that in 2017 this word was chosen as the word of the year, and until today it continues to increase its importance and complexity; Therefore, it is necessary to know fake news and ways to deal with it. mass media can play an important role in identifying and dealing with fake news. The aim of the article is providing a strategy that shows how mass media managers should deal with fake news. The current research was conducted by qualitative approach using grounded theory method. The sampling method was purposive sampling by which 14 experts in the field of news were interviewed. The data was analyzed using open, central and selective coding (including 27 categories and 71 concepts) so that findings and a paradigm model were obtained. In this research, we found 14 strategies to deal with fake news, which are: Strategic planning, organizational monitoring of news, human resources planning of the news department, news verification, cyberspace news monitoring, use of newsroom software, collaborative management, flat structuring in the media, correct and timely decision making, attention to news needs, Official media using the capacity of social media, producing effective content in denying fake news, coordination between managerial roles (editorship) and operational roles (journalism) and coordination between different news groups.
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اخبار جعلی,مدیریت رسانه,رسانه اجتماعی,سازمان رسانه‌ای,راهبرد

نویسندگان مقاله مهدی خواجه زاده |
دانشجوی دکترا در گروه مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

سید محمود رضا مرتضوی |
استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران

جاوید ایمانی |
دانشیار، مدیریت رسانه، گرایش علم داده، پژوهشگاه توسعه فناوری‌های پیشرفته، تهران، ایران

حسن دهقان دهنوی |
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد یزد،دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران


نشانی اینترنتی https://cr.iribresearch.ir/article_726014_15ce9467261f5dc391ff53daea22edb6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات