مقدمه: هوش مصنوعی میتواند مراقبتهای سلامت را متحول سازد. بااینحال، شواهد نشان میدهد که نظام آموزش پزشکی کنونی پزشکان آینده را برای انقلاب هوش مصنوعی در مراقبتهای سلامت آماده نمیکند. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به هوش مصنوعی و ارزیابی نیازهای آموزشی آنان انجام شد.روشها: این مطالعه مقطعی روی ۲۵۱ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1403 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای ساختارمند بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. دادهها از طریق آمار توصیفی و آزمونهای t مستقل و تحلیل واریانس با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 در سطح معنیداری 0/05 P<تحلیل شدند.یافتهها: اکثر دانشجویان (76 درصد) هیچ آموزشی در زمینه هوش مصنوعی ندیده بودند. نگرش آنها نسبت به هوش مصنوعی مثبت بود بهطوریکه 94/4درصد معتقد بودند که هوش مصنوعی دسترسی پزشکان به اطلاعات را تسهیل میکند و 88/8 درصد اظهار نمودند که هوش مصنوعی به پزشکان کمک میکند تا تصمیمهای دقیقتری بگیرند. از سوی دیگر، بهترتیب 73/7 و 53/8 درصد آنها نگرانیهایی همچون زیر سوال رفتن اعتبار حرفه پزشکی و نداشتن صلاحیت کافی برای آگاهیبخشی به بیماران در زمینه مخاطرات هوش مصنوعی را مطرح کردند. دانش و مهارتهای مربوط به برنامههای کاربردی هوش مصنوعی، هوش مصنوعی در تحقیقات علمی و هوش مصنوعی برای کاهش خطاهای پزشکی، بهترتیب نیاز آموزشی 91/2، 89/2 و 88/8 درصد از دانشجویان بود. نتیجه گیری: آگاهی دانشجویان پزشکی در زمینه هوش مصنوعی و آموزش به آنها ناکافی است اما باتوجه به نگرش مثبت آنان، پیشنهاد میشود مباحث هوش مصنوعی بر اساس نیازهای آموزشی دانشجویان در برنامههای درسی و فوق برنامه پزشکی گنجانده شوند.