این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد کشاورزی و توسعه، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۴۷-۲۷۷

عنوان فارسی تدوین الگوی قابلیت های حرفه ای آموزشگران مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی
چکیده فارسی مقاله آموزشگران از مهمترین مؤلفه های نظام آموزش عالی کشاورزی شمرده می شوند. نگاهی به تنگناها و مسائل عمده نظام آموزش کشاورزی کشور نشان می دهد که بی توجهی به تخصصی بودن حرفه آموزشگری در تدوین شرایط احراز شغل آموزشگری کشاورزی و نیز بی توجهی به طراحی اجرا و ارزشیابی محتوای دوره های آموزش ضمن خدمت آموزشگران کشاورزی برای ارتقای مستمر قابلیت های حرفه ای آنان از جمله دشواریهای نظام آموزش کشاورزی است. تحلیل این تنگناها نشان می دهد که بیشتر آنها از نبود الگوی مناسب و جامع قابلیتهای حرفه ای آموزشگران کشاورزی سرچشمه می گیرد براین اساس، پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی قابلیت های حرفه ای آموزشگران مراکز و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی و هدف های مشخص (1) شناخت مقاطع آموختن قابلیت های حرفه ای و (2) شناخت موقعیت حیطه های سه گانه قابلیت های حرفه ای دانشی بینشی و مهارتی انجام گرفت. بنیان نظری تحقیق الگوی فیپس (1972) Phipps) و کاشمن (1982 ,Cushman) بوده است که شامل چهار بعد آموزش و تدریس" "برنامه ریزی تحصیلی"، "علمی - پژوهشی" و "مدیریتی سازمانی و تشکیلاتی " است. با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و با به کارگیری روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 64 نفر از خبرگان آموزش کشاورزی کشور انتخاب شدند و دیدگاه های آن ها با استفاده از ابزار پرسشنامه که اعتبار آن به وسیله هشت نفر از متخصصان آموزشی و پایایی آن نیز با تعیین ضریب آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفت جمع آوری شد. متغیرهای مستقل تحقیق شامل ویژگی های فردی و حرفه ای خبرگان بود. بخشی از یافته های عمده تحقیق عبارت است از: (1) از مجموع 105 قابلیت با توجه به شاخصهای توافق سنجی و سطح اهمیت مؤلفه ها، 87 قابلیت در چهار بعد آموزش و تدریس (46) قابلیت برنامه ریزی تحصیلی (7) قابلیت)، علمی - پژوهشی(17) قابلیت و مدیریتی سازمانی و تشکیلاتی (17) (قابلیت برای آموزشگران مورد توافق قرار گرفت (2) اولویت ابعاد قابلیت های حرفه ای به ترتیب عبارت است از آموزش و تدریس برنامه ریزی تحصیلی علمی - پژوهشی و مدیریتی سازمانی و تشکیلاتی (3) موقعیت ابعاد قابلیت های حرفه ای از نظر میزان اهمیت در وظایف شغلی آموزشگران در یک سطح ارزیابی شد و (4) مناسبترین مقاطع آموختن قابلیت های حرفه ای آموزشگران دوره های تحصیلات دانشگاهی و آموزش های بدو خدمت است.
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قابلیت های حرفه ای،قابلیت های حرفه ای بینشی،قابلیت های حرفه ای دانشی،قابلیت های حرفه ای مهارتی،اهمیت قابلیت های حرفه ای،دوره های آموزش عالی علمی،کاربردی کشاورزی،

عنوان انگلیسی Developing a Model of Professional Competencies for Educators of Higher Agricultural Education Centers and Institutions
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قابلیت های حرفه ای,قابلیت های حرفه ای بینشی,قابلیت های حرفه ای دانشی,قابلیت های حرفه ای مهارتی,اهمیت قابلیت های حرفه ای,دوره های آموزش عالی علمی,کاربردی کشاورزی

نویسندگان مقاله سید داود حاجی میر رحیمی |


سید محمود حسینی |



نشانی اینترنتی http://aead.agri-peri.ac.ir/article_132293_3c66499e2c505c91db688f6eb096ad3b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات