این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
شناخت
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۳-۵۳
عنوان فارسی
گذار از تعاون جمعی به حوزۀ سیاسی و اخلاقی در جهت برونرفت از بحران سیاسی براساسِ اندیشۀ سهروردی
چکیده فارسی مقاله
مسئله مرکزی این مقاله بر این پرسش استوار است که سهروردی چگونه اندیشۀ سیاسیاش را باتوجهبه وضعیت جهان موجود تأسیس میکند؟ و نه آنچنان که مشهور است مبتنی بر مناسبات جهان خیالی. بهزعمِ نگارندگان، با مطالعۀ دقیق اندیشۀ سیاسی سهروردی متوجه میشویم که او فلسفۀ اشراقی و بهویژه دیدگاه سیاسیاش را در پاسخ به مسائل و بحرانهای سیاسی و اجتماعی زمانه تأسیس میکند. او مهمترین مشکل سیاستِ زمانۀ خود را در تغلبی بودن آن میداند و، با توسل به دیدگاه خود، منطق سیاست اشراقی را در مقابل سیاست تغلبی توضیح میدهد. در این مقاله میکوشیم نشان دهیم که او چه امکانات مفهومیای را برای مقابله با دیدگاه تغلبی زمانۀ خود تدارک میبیند و باتوجهبه این امکانات مفهومی چگونه با عمارت دستگاه تغلبی مقابله میکند؟ روش پژوهش در این مقاله توصیفی–تحلیلی است. یافتهها و نتایج نوشتۀ حاضر این است که او در سیاست اشراقی به دنبال مؤلفههایی است که ازطریقِ آنها ساختار سیاست تغلبی را به چالش بکشد. سیاست اشراقی با محوریت تعاون جمعیِ مبتنی بر نظام نیازها، استنتاج امر سیاسی از درون نظام نیازها، مصلحت عمومیِ برآمده از ساختار عقلانی جهان، عدالت جمعی و اخلاق مدنی و سیاسی، نظام سیاست اشراقی را درمقابلِ سیاست تغلبی علم کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سهروردی،امر سیاسی،قانون الهی،مصلحت عمومی،تعاون جمعی،عدالت،
عنوان انگلیسی
Transition From Collective Cooperation to the Political and Moral Sphere in Order to Overcome the Political Crisis Based on Suhrawardi’s Thought
چکیده انگلیسی مقاله
The central question of this article revolves around how Suhrwardi establishes his political thought based on the realities of the existing world, rather than, as is commonly believed, on the relationships of an imaginary realm. The authors contend that a careful study of Suhrwardi’s political philosophy reveals he developed his Illuminative Philosophy, especially its political aspect, as a direct response to the political and social crises of his time. He identified the most significant problem with the politics of his era as its reliance on force. Through his unique perspective, he elucidated the logic of Illuminative Politics in opposition to this force-based approach. In this article, we aim to demonstrate what conceptual tools Suhrwardi employed to counter the dominant, force-based worldview of his time and how, using these tools, he challenged the very edifice of authoritarian governance. The research methodology used in this article is descriptive-analytical. The findings and results of this study indicate that in his Illuminative Politics, Suhrwardi sought to identify elements that would allow him to challenge the structure of force-based politics. Illuminative Politics, centered on collective cooperation based on a system of needs, deriving the political from this system of needs, public welfare stemming from the rational structure of the world, collective justice, and civic and political ethics, ultimately positions itself as a distinct alternative to force-based politics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سهروردی,امر سیاسی,قانون الهی,مصلحت عمومی,تعاون جمعی,عدالت
نویسندگان مقاله
مصطفی عابدی جیغه |
دانش آموخته دکتری فلسفه، دانشکده ادبیات، گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
محسن باقرزاده مشکی باف |
استادیار گروه فلسفه دانشگاه کردستان
نشانی اینترنتی
https://kj.sbu.ac.ir/article_106073_5796cd9c3560ef96a70293a36d36447e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات