این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
اخلاق وحیانی
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۲۹-۱۵۲
عنوان فارسی
آموزش مفاهیم اخلاقی در مدارس آینده:تاثیر ابزار دیجیتال (انیمیشن، تصاویر ثابت، و بازیهای رایانهای) در توسعه عزت نفس دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
در عصر دیجیتال، نظام آموزشی با چالشِ همسویی روشهای سنتی آموزش با نیازهای نسل جدید روبروست. امروزه دانشآموزان در محیطی سرشار از فناوریهای دیجیتال رشد میکنند، در حالیکه شیوههای آموزش سنتی همچنان بر الگوهای خطی و انتقال یک سویه دانش تأکید دارند؛ بهرهگیری از ابزار دیجیتال میتواند در کنار تعاملات انسانی، به افزایش مشارکت دانشآموزان و ارتقای بهرهوری یادگیری کمک کند. یکی از دغدغههای اساسی در تعلیم و تربیت، توسعه سازههای روانی و هوش اخلاقی دانشآموزان است که مستقیماً بر رشد شخصیتی، اجتماعی و تحصیلی آنها تأثیر میگذارد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم هوش اخلاقی از طریق سه ابزار دیجیتال (انیمیشن، تصاویر ثابت، و بازیهای رایانهای) بر عزت نفس دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان انجام شده و راهکاری نوین برای بازطراحی برنامههای درسی مدارس آینده ارائه میدهد. این مطالعه با استفاده از روش نیمهتجربی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل، روی 80 دانشآموز که در چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) به صورت تصادفی تقسیم شدند اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد هوش اخلاقی بوربا و عزت نفس روزنبرگ، همراه با بستههای آموزشی دیجیتال مبتنی بر هفت فضیلت اخلاقی بوربا بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بررسی شدند. یافتهها نشان داد آموزش از طریق انیمیشن و تصاویر ثابت بهطور معناداری عزت نفس و تمام مؤلفههای هوش اخلاقی را بهبود بخشید (000/0 > p). بیشترین افزایش عزت نفس در گروه تصاویر ثابت (59/5+=Δ) و انیمیشن (3+=Δ) مشاهده شد، در حالیکه بازیهای دیجیتال تأثیر محدودی داشت (180/0 = p). در حوزه هوش اخلاقی، بازیهای دیجیتال تنها بر مؤلفه «خویشتنداری» تأثیرگذار بود (002/0 = p). نتایج پیگیری نیز نشان داد تأثیر انیمیشن و تصاویر ثابت پایدارتر است. این پژوهش نشان میدهد که انتخاب ابزار دیجیتال باید مبتنی بر اهداف آموزشی (کوتاهمدت یا بلندمدت) و ماهیت محتوای اخلاقی صورت گیرد. انیمیشن به دلیل ترکیب روایتگری پویا و جذابیت حسی، به عنوان مؤثرترین ابزار شناخته شد، در حالیکه بازیهای دیجیتال نیاز به بازطراحی برای تقویت جنبههای آموزشی دارند. این یافتهها برای طراحی برنامههای درسی آینده و ادغام فناوری در فرایند تدریس اهمیت حیاتی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش دیجیتال،انیمیشن،بازیهای دیجیتال،تصاویر ثابت،عزت نفس،مدارس آینده،هوش اخلاقی،
عنوان انگلیسی
The Impact of Digital Tools on the Development of Students' Self-Esteem
چکیده انگلیسی مقاله
A fundamental concern in education is the development of psychological constructs and moral intelligence, which directly influence students' personal, social, and academic growth. This study examines the effectiveness of teaching moral intelligence concepts through three digital tools—animation, static images, and video games—on the self-esteem of fifth-grade female students in Isfahan, offering an innovative approach to redesigning future school curricula. Using a quasi-experimental pre-test/post-test design with a control group, 80 students were randomly assigned to four groups (three experimental and one control). Research instruments included Borba's standard moral intelligence questionnaire and Rosenberg's self-esteem scale, along with digital educational packages based on Borba's seven moral virtues. Data were analyzed using covariance analysis and repeated-measures ANOVA. Findings indicated that animation and static images significantly improved self-esteem and all moral intelligence components (p < 0.000). The highest self-esteem increase was observed in the static image (Δ = 5.59) and animation (Δ = 3) groups, whereas video games had a limited effect (p = 0.180). In moral intelligence, video games only influenced the "self-control" component (p = 0.002). Follow-up results showed that animation and static images had more lasting effects. This study highlights the need for selecting digital tools based on educational goals (short-term vs. long-term) and ethical content. Animation emerged as the most effective tool due to its dynamic storytelling and sensory appeal, while video games require redesigning to enhance their educational impact. These findings are crucial for shaping future curricula and integrating technology into teaching processes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش دیجیتال,انیمیشن,بازیهای دیجیتال,تصاویر ثابت,عزت نفس,مدارس آینده,هوش اخلاقی
نویسندگان مقاله
داود لطیفی |
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
یوسف گرجی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
فائزه تقی پور |
دانشیار، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://ethics.isramags.ir/article_227350_71d0e9df3b5704d8aefa1f0134a30ac3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات