این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد کشاورزی و توسعه، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۶۷

عنوان فارسی بررسی مسائل بازاریابی و صادرات خرمای شاهانی: مطالعه موردی استان فارس شهرستان جهرم
چکیده فارسی مقاله در این تحقیق ضمن ارائه کلیاتی در مورد بازار خرما ، خدمات بازاریابی ، مقادیر حاشیه بازاریابی، سود عوامل بازاریابی، سهم عوامل در حاشیه بازاریابی و کارایی بازاریابی بررسی شده است . تابع حاشیه بازاریابی با استفاده از الگوی مارک - آپ برآورد گردیده و در نهایت وضعیت صادرات و مسائل و مشکلات صادر کنندگان مورد بررسی قرار گرفته است. آمار و اطلاعات لازم برای انجام این مطالعه از منابع آماری و روش پیمایشی جمع آوری شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که به ازای هر کیلوگرم خرمای شاهانی 570 ریال صرف هزینه های بازاریابی و سود عوامل بازاریابی می گردد. از این مقدار 270 ریال مربوط به حاشیه عمده فروشی و 300 ریال مربوط به حاشیه خرده فروشی میشود. نتایج کارایی بازاریابی نیز نشان می دهد که تا کارایی قیمتی در مسیرهای بازار رسانی خرمای شاهانی بسیار بالاست به طوری که حداکثر ناکارایی قیمتی برابر با یک مربوط به مسیر تولید کننده، عمده فروش و مصرف کننده و حداقل آن برابر با 0/27 مربوط به مسیر تولید کننده و مصرف کننده است . همچنین حداکثر ناکارایی فنی برابر با 037 مربوط به مسیر تولیدکننده، عمده فروش، خرده فروش و مصرف کننده و حداقل آن برابر با صفر ( مربوط به مسیر تولید کننده و مصرف کننده) است. نتایج تخمین تابع حاشیه بازاریابی نشان می دهد که حاشیه بازاریابی با قیمت خرده فروشی رابطه مستقیم و با هزینه های بازاریابی رابطه معکوس دارد. از جمله مشکلات صادرات خرمای شاهانی جهرم میتوان به درجه بندی، بسته بندی، عدم امکانات حمل و نقل مناسب تشریفات دست و پاگیر گمرکی و وثیقه گذاری بابت صدور محصول خرما و برگشت ارز نام برد. لذا بهبود و افزایش کارایی نظام بازاریابی در گرو دقت بیشتر در ارائه خدمات مربوط به حمل و نقل فراوری انبارداری و انتخاب شیوه صحیح بسته بندی خرماست. همچنین از طریق سرمایه گذاری در تولید محصولات جنبی خرمای شاهانی میتوان از ضایعات خرما در مصارف صنعتی جلوگیری کرد و از راه کاهش هزینه برداشت و تبلیغات مناسب برای معرفی این ماده مغذی به بازارهای جهانی زمینه لازم را برای عرضه خرما به طور مطلوب به دست آورد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازاریابی،صادرات،ضایعات خرما،

عنوان انگلیسی Investigating Marketing and Export Issues of Shahani Dates: A Case Study of Fars Province, Jahrom County
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازاریابی,صادرات,ضایعات خرما

نویسندگان مقاله شاهرخ شجری |



نشانی اینترنتی http://aead.agri-peri.ac.ir/article_132313_0389052d9e108fb9eff8f58a0206b1e2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات