این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
اقتصاد کشاورزی و توسعه
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۷-۲۸
عنوان فارسی
مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات پسته
چکیده فارسی مقاله
پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی ایران بوده است به طوری که در حال حاضر صادرات این محصول رتبه اول را در میان صادرات دیگر کالاهای این بخش دار است. به علاوه ایران هنوز هم بزرگترین تولید کننده پسته در سطح جهان به شمار می آید. هدف اصلی این مقاله بررسی این موضوع است که آیا ایران در تولید و صادرات پسته از مزیت نسبی برخوردار است؟ به این منظور از شاخص های هزینه منابع داخلی (DRC) و مزیت نسی آشکار (RCA) استفاده شده است. به کارگیری این شاخص ها نشان می دهد که ایران در هر دو زمینه تولید و صادرات پسته از مزیت نسبی برخوردار است. اما با این حال با سه مشکل عمده رو به روست. در رابطه با تولید بسته مشکل به بهره وری پایین عامل زمین بر می گردد به گونه ای که کشور از این بابت رتبه هفتم را در میان ده تولید کننده عمده جهان در سال 2000
داشته است. در زمینه صادرات پسته نیز می توان به وجود موانعی مانند ناکارایی بازار صادراتی و ساختار نامناسب انحصار چند جانبه خرید این بازار اشاره کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پسته،تولید،صادرات،مزیت نسبی مزیت نسبی آشکار،هزینه منابع داخلی،کارایی بازار،نرخ ارز،نرخ حمایت مؤثر،
عنوان انگلیسی
Iran's Comparative Advantage in Pistachio Production and Export
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پسته,تولید,صادرات,مزیت نسبی مزیت نسبی آشکار,هزینه منابع داخلی,کارایی بازار,نرخ ارز,نرخ حمایت مؤثر
نویسندگان مقاله
مصطفی سلیمی فر |
نشانی اینترنتی
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_132296_0dad90edbe34241eea5aa3acfbc642d9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات