این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۵، شماره ۳، صفحات ۳۳۴-۳۴۵
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش نشانههای اختلالات برونیسازی در کودکان آنها
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف
:
اختلالات برونیسازی در کودکان، از جمله مشکلات شایعی هستند که میتوانند به مشکلات جدی در روابط اجتماعی و تحصیلی آنها منجر شوند
.
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
(ACT)
بهعنوان یک رویکرد رواندرمانی مدرن میتواند به کاهش مشکلات رفتاری کودکان کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی
ACT
به مادران بر کاهش اختلالات برونیسازی در کودکان آنها بود
.
روش بررسی
:
این پژوهش به شیوه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری یکماهه انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری برونیسازی در مقطع ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود. از این جامعه، 30 مادر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شرکت کردند. ارزیابیها با استفاده از سیاهه رفتاری کودک آخنباخ (
CBCL
) نسخه والدین، قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری انجام شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر با نرمافزار
SPSS22
تحلیل شدند.
یافته
ها:
یافته ها نشان دادند که آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران تأثیر معنیداری بر کاهش اختلالات برونیسازی در کودکان آنها دارد (01/0>
p
)
.
نتیجه
گیری
:
نتایج
حاکی از آن است که آموزش گروهی
ACT
میتواند بهعنوان یکی از رویکردهای موثر در آموزش والدین معرفی و اجرا شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلید واژه ها، آموزش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، ، مادران، اختلالات برونی سازی، کودکان
عنوان انگلیسی
The effectiveness of group acceptance and commitment therapy training for mothers on reducing externalizing disorder symptoms in their children
چکیده انگلیسی مقاله
Background
: Externalizing disorders in children are common issues that can lead to serious problems in their social and academic relationships. Acceptance and commitment therapy (ACT), as a modern psychotherapeutic approach, can help reduce behavioral problems in children. The aim of this study was to examine the effectiveness of group ACT training for mothers in reducing externalizing disorders in their children.
Materials and methods
: This study was conducted using a semi-experimental design with a pre-test-post-test control group and a one-month follow-up period. The statistical population included all mothers of children with externalizing behavioral disorders in the elementary schools of Qom City during the academic year 2023-2024. From this population, 30 mothers were selected using purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups (15 in each group). The experimental group participated in 8 sessions of group acceptance and commitment therapy training. Assessments were conducted using the child behavior checklist (CBCL) parent version, before and after the intervention and at the follow-up stage. Data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and repeated measures analysis of variance with SPSS22 software.
Results
: The results indicated that group ACT training for mothers had a significant impact on reducing externalizing disorders in their children (P<0.01).
Conclusion
: These findings suggest that group ACT training can be introduced and implemented as an effective approach in parent education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Training, Acceptance and commitment therapy, Mothers, Externalizing disorders, Children.
نویسندگان مقاله
هادی پردل | Hadi Pordel
PhD Student in Clinical Psychology, Shahed University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی،دانشگاه شاهد، تهران، ایران
محمد ابراهیم مداحی | Mohammad Ebrahim Maddahi
Assistant Professor, Department of Psychology, Shahed University, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
لیلا حیدری نسب | Leila Heydari Nasab
Associate Professor, Department of Psychology, Shahed University, Tehran, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
روح اله عباسی | Ruhollah Abbasi
Assistant Professor, Department of Psychology, Shahed University, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1825-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
نیمه آزمایشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات