این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۸-۹۱
عنوان فارسی
بررسی رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده/ استادان و جرأت ورزی در دانشجویان با واسطهگری تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله
مهارت جرأتورزی یا رفتار جرأتورزانه نقش مهمی در برقراری و حفظ ارتباطات و تعاملات بین فردی دارد. جرأتورزی در مفهوم به معنای توانایی دفاع از مواضع خود، دستیابی به اهداف و فائق آمدن بر دشواریها، مصمم بودن در رفتار بدون آسیب رساندن به حقوق دیگران و کنترل تکانههای پرخاشگرایانه است. از همین رو شناسایی پیش آیندهای آن مورد توجه محققان بوده است. هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای تنظیم هیجان در رابطه الگوهای ارتباطات خانواده و استادان با جرأتورزی است. در این مدل الگوهای ارتباطی خانواده و استادان به عنوان متغیر برونزاد، تنظیم هیجان به عنوان متغیر واسطهای و جرأتورزی به عنوان متغیر درونزاد در نظر گرفته شدند. در این مطالعه 317 دانشجوی دختر و پسر دوره کارشناسی سال تحصیلی 91-92 دانشگاه شیراز شرکت داشتند که به شیوۀ خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از چهار ابزار الگوهای ارتباطی خانواده، الگوهای ارتباطی استادان، مقیاس جرأتورزی سازگارانه و پرخاشگرانه و پرسشنامهی تنظیم هیجان استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامهها از روش آلفای کرونباخ و جهت احراز روایی مقیاسها از روش تحلیل عوامل استفاده شد. شواهد مؤید پایایی و روایی مطلوب مقیاسها بود. به منظور بررسی مدل پژوهش، از تحلیل مسیر استفاده شد. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که جهت گیری گفتوشنود و همنوایی به منزله ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده به صورت مستقیم قدرت پیش بینی جرأتورزی را دارند. همچنین جهتگیری گفتوشنود خانواده و همنوایی استادان به ترتیب پیش بینی کنندهی مستقیم راهبردهای بازارزیابی شناختی و سرکوب ابرازی تنظیم هیجان هستند. علاوه بر این، راهبرد بازارزیابی شناختی تنظیم هیجان رابطهی میان جهتگیری گفتوشنود خانواده و جرأتورزی سازگارانه را واسطهگری میکند. بنابراین، هر چه افراد فضای ارتباطی خانواده را بر مبنای جهتگیری گفتوشنود بیشتر ادراک کنند به میزان بیشتری میتوانند از راهبرد بازارزیابی شناختی تنظیم هیجان استفاده کنند و به تناسب آن رفتار جرأتورزی سازگارانه افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد خرمایی |
دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشیار دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
معصومه زارع |
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی نویسنده مسؤول
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3968_94837082ce7236ae1eff66fd9d78a393.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357061.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات