این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۴۳-۱۶۲
عنوان فارسی
رابطه ی هویت اخلاقی با بیصداقتی تحصیلی: بررسی نقش تعدیلی جنسیت
چکیده فارسی مقاله
بیصداقتی تحصیلی شامل عدول از اصول اخلاقی و قوانین در انجام تکالیف تحصیلی است که برای فرد امتیاز یا اعتبار علمی و آموزشی بههمراه دارد. تحول اخلاقی و سطح درونیشدن اخلاقیات ازجمله عوامل تعیینکنندهی بیصداقتی تحصیلی بهحساب آمده است. ازاینرو پژوهش حاضر نقش هویت اخلاقی را بهعنوان شاخصی از تحول اخلاقی، در پیشبینی ابعاد بیصداقتی تحصیلی (تقلب در آزمون و تقلب در تکلیف) مورد کنکاش قرار داد. شرکتکنندگان پژوهش 352 دانشآموز (65 دختر و 87 پسر) مقطع دوم دبیرستان شهر شیراز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاس «اهمیت هویت اخلاقی برای خود» آکینو و رید و «پرسشنامهی بیصداقتی تحصیلی» مککابی و تروینییو را تکمیل نمودند. با استفاده از ویرایش پنجم نرمافزار WarpPLS متغیرهای پژوهش بهصورت مکنون، وارد معادلات رگرسیون چندگانه به روش همزمان شدند و قدرت پیشبینی ابعاد هویت اخلاقی (درونیسازی و نمادسازی) در ابعاد بیصداقتی تحصیلی (تقلب در تکلیف و تقلب در امتحان)، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بعد نمادسازی هویت اخلاقی، بعد تقلب در تکلیف را بهصورت منفی و معنادار و بعد تقلب در آزمون را بهصورت منفی اما در حد مرزی پیشبینی نمود. همچنین، بعد درونیسازی هویت اخلاقی، برخلاف انتظار، تنها بعد تقلب در آزمون را بهصورت منفی و معنادار پیشبینی کرد. به بیان دیگر، بعد خصوصی هویت اخلاقی پیشبینیکنندهی گونهی فردی بیصداقتی تحصیلی، یعنی تقلب در آزمون و بعد عمومی هویت اخلاقی پیشبینیکنندهی گونهی اجتماعی بیصداقتی تحصیلی، یعنی تقلب در تکلیف بود. بررسی نقش تعدیلکنندگی جنسیت در رابطهی ابعاد هویت اخلاقی با ابعاد بیصداقتی تحصیلی نشان داد که الگوی رابطهی بین درونیسازی و ابعاد بیصداقتی تحصیلی در دختران و پسران متفاوت است، بدین صورت که رابطهی بعد درونیسازی هویت اخلاقی با بعد تقلب در آزمون در پسران کاهش یافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت اخلاقی، نمادسازی، دورنیسازی، بیصداقتی تحصیلی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهرام جوکار |
استاد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز نویسنده مسؤول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
مرجان حق نگهدار |
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3978_1cbf9d3b456f284c7b82b5b9eba7be44.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357064.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات