این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۵، شماره ۲۴۸، صفحات ۱۱۲-۱۱۷
عنوان فارسی
بررسی ارتباط افسردگی و کیفیت زندگی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی اهواز در دوران پاندمی کرونا
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:
بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان و عوامل تأثیرگذار بر آن از جمله افسردگی و کیفیت زندگی آنها دارای اهمیت بالایی میباشد.
این مطالعه با هدف تعیین رابطه افسردگی و کیفیت زندگی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، انجام پذیرفت.
مواد و روش
ها:
جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال ۱۳۹۹ (۵۷۹۵ نفر) بود که از این تعداد، ۳۶۰ نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای افسردگی بک، پرسشنامه کیفیت زندگی، پرسشنامه عملکرد تحصیلی و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار
SPSS
نسخه 26 انجام گرفت.
یافته
ها:
بیشترین میزان افسردگی در دانشجویان داروسازی با میانگین 4/20
و ضعیف ترین کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی به ترتیب با میانگین8/61 و 11/62 مربوط به دانشکده توانبخشی و دندانپزشکی بوده است. همچنین بین متغیر افسردگی و عملکرد تحصیلی ارتباط معنیداری (ارتباط معکوس) وجود دارد ( 0/001>
P
)؛ اما بین عملکرد تحصیلی و کیفیت زندگی
0/12=
P
ارتباط معنیداری مشاهده نشد. از بین متغیرهای مستقل با متغیر وابسته عملکرد تحصیلی ارتباط معنیداری یافت نشد و فقط بین افسردگی و وضعیت اقتصادی ارتباط معکوسی مشاهده شد (0/02=
P
).
استنتاج:
در دوران همهگیری کووید-۱۹، افسردگی بهطور غیر مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار بود. بنابراین، توجه جدی به بهبود افسردگی و مدیریت عوامل روانی در محیطهای دانشگاهی ضروری به نظر میرسد.
در این راستا میتوان با فعال نمودن مراکز مشاورهای در دانشگاه و خوابگاههای دانشجویی و تدوین برنامههای هدفمند در جهت ارتقا عملکرد تحصیلی گام برداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
افسردگی، کیفیت زندگی، عملکرد تحصیلی، کووید- 19
عنوان انگلیسی
Relationship Between Depression and Quality of Life with Academic Performance Among Students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences During the COVID-19 Pandemic
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Assessing students’ academic performance and the factors influencing it, including depression and quality of life, is critically important. This study aimed to examine the relationship between depression, quality of life, and academic performance among students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.
Materials and methods:
This descriptive–correlational study was conducted on students enrolled at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2020. The statistical population comprised 5,795 students, of whom 360 were selected using stratified random sampling. Data were collected using the Beck Depression Inventory (BDI), a quality-of-life questionnaire, an academic performance questionnaire, and a demographic information form. Data analysis was performed using SPSS version 26.
Results:
The findings showed that pharmacy students had the highest level of depression (mean= 20.4), while the lowest levels of quality of life (mean = 8.61) and academic performance (mean= 11.62) were observed in students from the faculties of Rehabilitation and Dentistry. A significant inverse correlation was found between depression and academic performance (P< 0.001). However, no significant association was observed between academic performance and quality of life (P= 0.12). Among the independent variables, none showed a significant relationship with academic performance, except for a significant inverse correlation
between depression and economic status (P = 0.02).
Conclusion:
The results suggest that, during the COVID-19 pandemic, depression
may indirectly influence
students’ academic performance. Therefore, addressing mental health - particularly depression - within university settings is
essential.
Establishing and strengthening counseling centers in universities and student dormitories, as well as developing targeted programs to enhance academic outcomes, is strongly recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
depression, mental health, quality of life, academic performance, COVID-19
نویسندگان مقاله
هدی غبیشی پور | Hoda Ghobeishi pour
phd Student, Department of Health management, policy and economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران
عفت جهانبانی وشاره | Efat Jahanbani
MSc Student, Rehabilitation sciences, Faculty of Rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیوتراپی،گروه فیزیوتراپی،دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
فاطمه بخشی فعله | fatemeh bakhshi
MSc Student, Rehabilitation sciences, Faculty of Rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیوتراپی،گروه فیزیوتراپی،دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
فاطمه صبوحی | fatemeh sabohi
MSc Student, Rehabilitation sciences, Faculty of Rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیوتراپی،گروه فیزیوتراپی،دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
نگار نوروزی | negar norozi
Pharm.D. Student, Department of Pharmacy, Faculty of Pharmacy, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری داروسازی، گروه داروسازی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-15749-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات