این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۰۲-۱۲۳

عنوان فارسی نگرش نسبت به فناوری داده ها به عنوان پیش بینی کننده یادگیری خود تنظیمی در مدارس هوشمند
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیریخودتنظیمی(راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع) و نگرش نسبت به فناوریداده‌ها (نگرش نسبت به اینترنت) به عنوان پیش بینی کننده‌ یادگیری خود تنظیمی درمدارس هوشمند بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی می‌باشد. جامعه آماری اینپژوهش شامل 1710 نفر از دانش آموزان دختر پایه چهارم تا ششم ابتدایی مدارس هوشمند(دولتی و غیر دولتی) شهر بابل در سال تحصیلی 93-92 بودند که تعداد 305 نفر از آنانبا روش نمونه گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب گردیدند. پاسخگویان، پرسش‌نامه راهبردهاییادگیری خودتنظیمی و پرسش‌نامه نگرش نسبت به اینترنت را تکمیل کردند. داده‌هایبدست آمده با مدل تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان تحلیل شدند. یافته‌ها‌یپژوهش نشان داد که از بین مؤلفه‌های نگرش نسبت به اینترنت تنها دو مؤلفه لذت بردناز کار با اینترنت و اضطراب اینترنت، استفاده از راهبردهای شناختی به وسیله دانش‌آموزانرا به گونه معنادار پیش بینی می‌کند که مؤلفه اضطراب اینترنت رابطه معکوس بااستفاده از راهبردهای شناختی داشت. هم چنین، نگرش نسبت به اینترنت و چهار مؤلفه‌آن (لذت بردن از کار با اینترنت، مفید دانستن اینترنت، اضطراب اینترنت، احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت)، به گونه معناداری استفاده از راهبردهای فراشناختیو مدیریت منابع را در مدارس هوشمند پیش‌بینی کردند. با توجه به نتایج بدست آمده،از بین این مؤلفه‌ها، مؤلفه مفید دانستن اینترنت، بیش‌ترین تأثیر بر استفاده ازراهبردهای فراشناختی خود تنظیمی و مؤلفه اضطراب اینترنت رابطه معکوس با استفاده ازراهبردهای فراشناختی داشتند. این پژوهش نتایج آموزشی مهمی را برای معلمان، برنامهریزان آموزش و پرورش و مسئولان آموزشی دارد تا محیط یادگیری را ایجاد و تقویت کنندکه از یادگیری خود تنظیمی حمایت کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه صاحبی |
بدون سازمان

مجتبی تجری |
دانشگاه مازندارن


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3826_80af332aab2d5170cf400a33ad382a9f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357069.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات