این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۲۴-۱۴۱

عنوان فارسی مقایسه معلمان با نیم‌رخ‌های گوناگون انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی: تحلیل مبتنی بر فرد
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش مقایسه معلمان با نیم‌رخ‌های گوناگون انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 354 معلم (158 مرد و 196 مرد) مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی بود که به روش ترکیبی نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و طبقه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ انگیزش خودتعیین‌گری بلیس و پرسش‌نامه‌های محقق ساخته راهبردهای آموزشی و راهبردهای انضباطی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل خوشه‌ای، آزمون چندمتغیری T2 هاتلینگ و آزمون‌ تی برای گروههای مستقل استفاده شد. بر اساس نتایج، دو خوشه انگیزشی برای معلمان شناسایی گردید که نخستین خوشه‌ انگیزشی که در آن مقدار بالای انگیزش درونی، انگیزش یکپارچه شده و انگیزش همانند سازی شده و مقادیر پایین انگیزش بیرونی و بی‌انگیزگی مشاهده گردید، به عنوان خوشه‌ انگیزش خودتعیین‌گری و خوشه‌ای که در آن همه‌ انگیزش‌ها تقریباً در یک سطح قرار دارند، خوشه برخوردار از همه‌ انگیزش‌ها نامیده شد. در ادامه، برای بررسی تفاوت دو خوشه انگیزشی از لحاظ راهبردهای آموزشی و انضباطی از T2 هاتلینگ و آزمون‌ t برای گروههای مستقل استفاده شد که نتایج نشان دادند بین خوشه‌های انگیزشی معلمان براساس راهبردهای آموزشی و راهبردهای انضباطی، تفاوتی معنادار وجود دارد.لذا می‌توان نتیجه گرفت انگیزش خودتعیین‌گری از عوامل مهم درافزایش عملکردهای شغلی معلمان بشمار می‌آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیمرخ انگیزشی، راهبردهای آموزشی و انضباطی، معلمان،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احسان عظیم پور |
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی

جواد مصرآبادی |
دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

پیمان یارمحمدزاده |
استادیار دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3827_a62ff40bef42b466efad49161ff64868.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357070.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات