این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۱-۴۰
عنوان فارسی
پیش بینی خودکارآمدی در ریاضی بر اساس جهت گیری های هدف در میان دانش آموزان سرآمد تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی خودکارآمدی در ریاضی براساس جهتگیریهای هدف در میان دانشآموزان سرآمد تحصیلی بود. بدین منظور، 311دانشآموز سال اول دبیرستان (141 دختر و 170 پسر) به روش خوشهای از دبیرستانهای پرورش استعدادهای درخشان و نمونهدولتی واقع در شهرستان شیراز انتخاب شدند. مقیاس جهتگیری هدف در ریاضی و پرسشنامهخودکارآمدی در ریاضی به عنوان ابزار سنجش به کار برده شد. پژوهش حاضر، شواهدی مبنیبر روائی و پایائی قابل قبول این ابزارها فراهم ساخت. یافتهها نشان داد که رابطهمعنیدار بین جهتگیریهای هدف وخودکارآمدی در ریاضی برقرار است. چنان که فزونی تبحرگرائی و عملکردگرائی باافزایش خودکارآمدی همراه بود، در حالی که عملکردگریزی رابطه منفی با مؤلفهها و کلخودکارآمدی در ریاضی داشت. نتایج تحلیلهای رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود کهتبحرگرائی در فرآیند یادگیری درس ریاضی، مهمترین عامل پیشبینیکننده خودکارآمدیاست. عملکردگرائی اگرچه به طور مثبت دو مؤلفه و کل خودکارآمدی را پیشبینی مینمود،امّا نسبت به تسلطگرائی، نقش پیشبینیکنندگی به مراتب ضعیفتری داشت. بر خلاف آن،فزونی عملکردگریزی با کاهش مؤلفههای خودکارآمدی در ریاضی همراه بود. تلویح یافتههایپژوهش حاضر برای دستاندرکاران آموزش و پرورش فراگیرندگان سرآمد تحصیلی، تأکیدبیشتر بر راهکارهائی است که آنان را به اهداف درونی یادگیری در درس ریاضی هدایتنماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی، جهت گیری هدف، دانش آموزان سرآمد تحصیلی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دیبا سیف |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3688_103d11efbb20f7c5cc2cc5908b60b35c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357074.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات