این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۰۶-۱۲۵
عنوان فارسی
تأثیر بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر آن بر عملکرد و یادداری تکلیف تعادل
چکیده فارسی مقاله
مطالعات اخیر نشان دادند که فرایند یادگیری علاوه بر فراهم آوردن اطلاعاتبرای فراگیرنده، از اثرات شناختی- اجتماعی تکلیف نیز تأثیر میپذیرد. مطالعه حاضربا هدف بررسی اثرات بازخورد تطبیقی- اجتماعی و تواتر ارائهی آن بر عملکرد ویادداری تکلیف تعادلی طراحی شد. طرح پژوهش حاضر، از نوع نیمهتجربی بود. جامعهیآماری آن را کلیهی دانشجویان دختر شرکتکننده در کلاسهای تربیت بدنی در نیمسالتحصیلی (1392- 1391) تشکیل میدادند که به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکتنمودند. آزمودنیها (تعداد : 44و میانگین سنی: 2/1 ±5/20) با توجه به نوع بازخورد (مثبت/ منفی) و شیوه ارائه آن (مطلق/ نسبی)، همچنینبر اساس اولین نمره مرحلهی اکتساب به صورت تصادفی، در چهار گروه (بهتر مطلق، بهترنسبی، بدتر مطلق و بدتر نسبی) جای گرفتند. آنان در دو جلسه اکتساب (دو روز متوالی)و یک جلسه یادداری (بدون ارائه بازخورد و 24 ساعت پس از آخرین مرحله اکتساب) شرکتنمودند. هر جلسه اکتساب شامل 10 کوشش 60 ثانیهای بود که هر یک از شرکتکنندگانعلاوه بر دریافت بازخورد حقیقی در هر کوشش، بنابر تواتر دریافتی (مطلق/ نسبی)،بازخورد تطبیقی- اجتماعی یا هنجاری دریافت کردند. ابزار سنجش تعادل، دستگاه تعادلسنجبود که در تحقیقات ورزشی مورد استفاده قرار میگیرد و دستگاهی با دقت اندازهگیریبالا میباشد. باتوجه به عدم تفاوت معنادار گروهها در مرحله پیش آزمون، نتایجتحلیل واریانس در اندازهگیریهای مکرر نشان داد که بین جلسات کوششهای تمرینیتفاوت معناداری دیده میشود. این کوششها موجب بهبود فعالیت حرکتی تعادل در مرحلهاول عملکرد میگردد، هر چند میان نمرات گروهها تفاوت معنیداری مشاهده نشد.همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه در مرحله یادداری نیز نشان داد که بازخوردتطبیقی –اجتماعی موجب تفاوت معناداری بین گروهها شده است. در این ارتباط دو گروه بهتر(مطلق/ نسبی) نمرات بالاتری را نسبت به دو گروه بدتر (مطلق و نسبی) کسب نمودند. بهبیان دیگر نقش بازخوردهای مثبت چه به صورت مطلق باشد چه به صورت نسبی، بر فعالیتحرکتی تعادل تأثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش حاضر نقش بازخورد و انگیزش را بریادگیری مهارتهای حرکتی تأیید نمود. بحث تفصیلی پیرامون نتایج، در اصل مقالهآورده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مونا رضایی |
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
ربابه رستمی |
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محبوبه البرزی |
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3692_9ded54a5fd7cb7c88c2eaa44800dd0bc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1106/article-1106-357078.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات